Staplar med mynt
Pension
Publicerad:

PRO OM SÄNKT SKATT FÖR PERSONER 65+ SOM JOBBAR

Regeringen lägger förslag som innebär att det kommer att ges en skattereduktion för personer som vid årets ingång har fyllt 65 år och som arbetar. Syftet med förslaget är att väga upp för de
förstärkningar som har gjorts inom ramen för det ordinarie jobbskatteavdraget och kompensera personer som väljer att förlänga arbetslivet.

PRO är generellt positiva förslaget men har två kommentarer. I promemorian nämns också att åldergränsen för det förhöjda grundavdraget för äldre (som inte arbetar) höjs till 66 år. Detta eftersom riktåldern pensionen också gör det.

PRO är emot båda dessa åldershöjningar, eftersom vi vet att många, inte minst kvinnor har svårt att orka jobba hela vägen till pension.

Dessutom innebär det förslaget att personer som fyllt 65, men inte 66 år, vid nästa års ingång ”missar” ett år av lägre skatt jämfört med tidigare årskullar. Även mot det är PRO kritiska.

Du kan läsa hela vår remiss och annat PRO tycker här. Öppnas i nytt fönster.

Text: PRO