moderna lägenheter

Kategorier:
Övrigt
Publicerad:

Höjt bostadstillägg och höjt minimibelopp av avgifter enligt socialtjänstlagen

Pensionärernas riksorganisation (PRO) har fått promemorian Höjt bostadstillägg till pensionärer och höjt minimibelopp vid fastställande av avgifter enligt socialtjänstlagen på remiss.

Promemorian föreslår att det så kallade konsumtionsstödet inom bostadstillägget höjs med 200 kronor i månaden för ensamstående och 100 kronor för sammanboende. Förslaget är utformat så att de som får insatser enligt socialtjänstlagen också ska få ta del av höjningen genom att det minimibelopp som används vid fastställande av avgifter enligt socialtjänstlagen också höjs. Förändringarna ska gälla från den 1 augusti 2022.

PRO anser att bostadstillägget under många år inte har följt med de verkliga boendekostnaderna utan varit för lågt. Därför var det välkommet att bostadskostnadstaket höjdes till 7 500 kronor vid årsskiftet. PRO menar att det bör höjas ytterligare till 8 000 kronor och att bostadstillägget bör följa indexutvecklingen för hyreskostnader. PRO vill också framföra att det krävs informationsåtgärder för att fler ska söka bostadstillägg. Det är idag alltför många som inte söker trots att de är berättigade till det.

Förslaget i promemorian innebär att många pensionärer med låga inkomster, varav en majoritet är kvinnor, får en välbehövlig förstärkning av ekonomin.

PRO tillstyrker promemorians förslag.

Christina Tallberg
Ordförande