glasburk att spara till pensionen i

FOTO: mostphotos

Kategorier:
Pension
Publicerad:

PRO välkomnar garantitillägget – arbetar vidare för en höjd inkomstpension

Idag har regeringen presenterat hur förslaget om garantitillägg kommer att utformas. Drygt en miljon pensionärer omfattas om reformen som är en överenskommelse mellan regeringen, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

– Alla måste kunna leva på sin pension. PRO välkomnar förslaget som kommer att stärka många pensionärers – inte minst kvinnors – ekonomi, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.

Under de senaste åren har bristerna i Sveriges pensionssystem blivit allt tydligare. Den allmänna pensionens andel av slutlönen när man lämnar arbetslivet är för många som är, eller är på väg att bli, pensionärer idag väsentligt lägre än de 60 procent som utlovades när pensionsreformen sjösattes. Pensionerna har inte följt löntagarnas inkomstutveckling.

Faktum är att många nyblivna pensionärer idag får ut mindre än hälften av den lön de tidigare haft i inkomstpension, vilket är helt orimligt.

– Att ekonomin stärks för de pensionärer som har lägst inkomster är viktigt, men minskar inte behovet att öka inbetalningarna till pensionssystemet – tvärtom. PRO kommer att fortsätta att kämpa för att inkomstpensionen ska höjas, säger Christina Tallberg.

Garantitillägget ska börja betalas ut i augusti i år.

Text: PRO