Ny bild
Kategorier:
Publicerad:

FN:s internationella dag för äldre firas

Flera av PRO:s föreningar uppmärksammar äldredagen med olika arrangemang idag, den 1 oktober.

PRO Global har sitt årsmöte och ett seminarium i Stockholm. Det kommer att handla om Sveriges rapport till FN om hur långt vi har kommit med att uppfylla målen i Agenda 2030. Det gäller särskilt målen om omsorgen för äldre, hälso- och sjukvården och folkhälsopolitiken.

– För oss i PRO är det viktigt att på olika sätt uppmärksamma äldres situation inte bara hos oss utan också i övriga delar av världen, säger Christina Tallberg, ordförande i PRO.

Hur skulle du beskriva tiden som gått sedan vi firade äldredagen för ett år sedan?

– Om jag minns rätt var temat förra året att ”stoppa diskrimineringen av äldre” och inte minst under pandemin har många äldre diskriminerats genom att inte få den vård de har rätt till. Glädjande är att vi har fått fram ett vaccin mot covid-19, och genom att de flesta av oss nu är vaccinerade kan vi träffa andra.

Häromdagen avskaffades också de sista covid-restriktionerna i Sverige. Därmed växlar PRO upp och drar igång sin verksamhet i stor skala över hela landet.

– Nu öppnar vi våra aktiviteter fullt ut med stora och små möten. Det bästa är att vi genom vår mångfald kan erbjuda aktiviteter som passar alla. Därigenom kan vi inbjuda till gemenskap och motverka ofrivillig ensamhet. Nu ska vi välkomna alla våra medlemmar tillbaka i verksamheter och även välkomna nya medlemmar, säger Christina Tallberg.

Några höjdpunkter att se fram mot till äldredagen nästa år?

– Nästa år fyller PRO 80 år och det ska vi fira. Vi har kongress den 17 till 19 juni, nästa år är också valår. Vi ska påverka politikerna bland annat med krav om att höja den allmänna pensionen, en jämlik äldreomsorg med hög kvalitet i hela landet och bättre högkostnadsskydd i tandvården.
Ser du framåt med tillförsikt?

– Ja, om vi tar ansvar för att motverka smittspridningen, så att det inte blir några bakslag med nedstängningar av verksamheter på grund av covid, så ser jag stora möjligheter att vi med de nya erfarenheter som också pandemin har gett oss kunna utveckla PRO ännu mera till gagn för våra medlemmar, avslutar Christina Tallberg.

Text: PRO