Distrikt Uppsala Län
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Sommarhälsningar från Distriktsordförande Bosse

Vem kunde ana hur året 2020 skulle bli när vi på nyårsafton 2019 önskade varandra Ett Gott Nytt År 2020!

Under januari månad fick vi vetskap om att det var något virus som spritt sig i en stad i Kina.
Vår verksamhet rullade på och distriktet planerade för årsmöte som skulle hållas i Uppsala.
Men plötsligt i slutet av februari och i början av mars hade viruset Covid 19 börjat få fäste i Sverige.

Vi beslutade i mitten av mars att ställa in årsmötet. Alla aktiviteter i distriktet och föreningar ställdes in. Vi trodde att detta elände skulle vara över i maj, men icke. Nu är vi inne i juli månad och Corona- pandemin är inte över ännu, även om vi ser en minskning på smittade och avlidna.

Distriktsstyrelsen och arbetsutskottet har övergått till att ha sammanträden digitalt.
Vi från distriktet har haft digitala möten med föreningsordförande i länet, vilket varit uppskattat.
Vi och andra pensionärsföreningar i länet har även haft digitalt möte med Landshövdingen i länet och berättat om situationen för PRO och dess medlemmar.
PRO Riks har haft digitala möten om verksamheten i länen med samtliga distriktsordföranden varje vecka fram till sommaruppehållet och återupptar dessa möten i augusti.

Det fungerar bra men vi saknar det fysiska mötet då vi i pauser kan umgås och prata om allt mellan himmel och jord.

När sommaren kom så kunde många av våra föreningar börja hålla möten och aktiviteter utomhus.

Men som jag sa tidigare är vi nu i början av juli och i slutet av juni hade vi en värmebölja med värmegrader över 30 grader. I skrivande stund är det regn och solen försöker ibland titta fram.

Nu ska vi se fram mot en härlig sommar och hoppas att allt går mot det normala igen. Vi får dock inte glömma att det är viktigt att fortsätta hålla avstånd, vi måste alla hjälpas åt.
Det är också viktigt att vi har den ofrivilliga ensamheten i fokus och finns tillgängliga för våra medlemmar via telefon, sms och e-post.

Jag önskar er alla en trevlig sommar.

Bo Andersson
Distriktsordförande