Distrikt Uppsala Län
Gemenskap och aktiviteter
Tävlingar
Publicerad:

PRO Distriktsmästerskap och PRO Golf Föreningsmästerskap på Uppsala Edenhof den 14 juni 2024

Vilken succé det blev i år! Nytt rekord i antalet startande deltagare, ganska mycket tur med vädret och sist men inte minst , snyggt ifyllda scorekort! En perfekt tag med andra ord. Nästa gång blir det PRO Riksmästerskap. Full fart framåt.

Spelberättelse av Anders Lindblad, medlem i PRO Golf:

Vilken succé det blev i år!
Nytt rekord i antalet startande deltagare, 43 st. Mot tidigare 15-25 st varje år. För första gången har vi fått tillgång till samtliga
PRO-ares mailadresser och kunnat skicka ut inbjudan direkt till dom utan att gå via föreningarna. Det gav resultat!

Vi hade också lyckat skrapa ihop ett prisbord, totalt värt strax under 10000:-!!

Så det fanns anledning att spela bra, vilket några gjorde bättre än andra. Ungefär som vanligt alltså.

Och vi hade tur med vädret, Jovisst, det kom ett par skurar, men större delen av tävlingen spelades i omväxlande sol och molnigt. Lite småkyligt, så det blev tröja av och tröja på under rundan.

Som Anders ”Lövet” Lindelöf sade före prisutdelningen så får deltagarna en eloge för i 95% mycket snyggt ifyllda scorekort. Det underlättar enormt för de som efter tävlingen skall registrera scoren på datorn. Tack!

Han berättade också om några dåliga samveten, dvs de som glömt betala sin start/anmälningsavgift. Så snälla, rannsaka era samveten och betala in på stört. Anders tycker det är tråkigt att behöva skicka ut arga påminnelser.

Jaha, då var vi framme vid prisutdelningen. Åke Swahn inledde med att berätta att tävlingen ligger till grund för laguttagningen inför PRO RM i Örebro den 3-4 september. Han har reserverat ett antal rum för deltagarna på hotell Hjalmar. Kostnaden för lagmedlemmarna står PRO för. Fler detaljer kommer under juli/augusti, framförallt till de som blir uttagna att representera Uppsala län.

Läs mer om PRO:s Riksmästerskap i golf HÄR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Till skillnad från Åke, så börjar jag reportaget med Damklassen, så gentleman jag är….

Vinnare på ett över par blev Kristina Gärdebo/Johansson på 73 netto. Stort Grattis! Tvåa på lite bättre hcp än trean, Gunilla Ramsell 74 och därefter kom Lena Eriksson/Nothér på samma antal slag.
Fjärde och sista pris gick till Isa Lindblad 76.

I herrklassen segrade Hans Backman i hård kamp med Manjit Babra. Bägge landade på 70 slag, dvs 2 under par. De enda i hela tävlingen som gick under banans par! Stort Grattis!
Trea blev Anders Lindblad på 72. Vidare neråt i prislistan Michael Kardell 73, Stefan Lindman och Ulf Ålander 74. Sören Åkerman, Mikael Persson och Ove Eriksson samtliga 75, var de som delade de sista prisplatserna.

Och hur gick det då i FM, PRO Golfs föreningsmästerskap, där det dagen till ära satts upp ett fint vandringspris i form av en glasstaty med tillhörande belysning från Ulva Glas.
Eftersom alla fyra pristagare var desamma som de i herrklassen så var det alltså Hans Backman som fick den första inteckningen i vandringspriset, med Manjit Babra, Anders Lindblad och Michael Kardell som övriga pristagare, som alla belönades med presentkort från Uppsala Handelskammare.

Gissar att några av de som inte spelade så bra idag, kände det som att det var fredag den 13e och inte den 14e.

Tävlingsledningen vill framföra ett stort tack till alla deltagare och Edenhof GK för att vi fick komma och spela på deras fina bana. Tack även till Eckerö Linjen och PRO Distriktet för alla priser och återigen ett stort grattis till alla pristagare!

Åke Swahn, Reine Sjödin, Anders Lindelöf, Stig Andersson och vid pennan Anders Lindblad

Text: HeE