Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Nynäshamn

Lerin Karlstad, Mårbacka, Grythyttans Gästgivargård

Med PRO - resa till Lars Lerins Sandgrund, Mårbacka och Grythyttans Gästgivargård.

Torsdagen den 28 oktober kliver 44 förväntansfulla resenärer på bussen för 2 dagars upplevelser tillsammans.

Med Samuel på förarplats och Helene på reseledarplats började vår resa med kul och bra kunskap kring orter vi passerade.

Efter ett kortare stopp och fortsatt bussfärd kom vi till Karlslunds Herrgård där vi serverades jättegod Herrgårdsstek, gräddsås med fina tillbehör. Mätta och belåtna gick resan vidare till Karlstad och Lars Lerins Sandgrund där vi välkomnades av en kunnig guide som berättade om Sandgrund, Lars Lerin och hans konst och författarskap. Tid gavs att närmare studera hans konst i konsthallen. I butiken fanns böcker och bilder av Lars måleri att ta med hem och det var fler än jag som lättade på plånboken. Uppfyllda av hans talande akvareller åkte vi till Scandic hotell. Här blev det tre-rätters middag. Nu fanns ju också tid för gemenskap några timmar.

Dag 2 började med en härlig hotellfrukost. Klockan 9 startade bussen och alla var på plats. Först stoppet blev Selma Lagerlövs Mårbacka där vi åter välkomnas av en kunnig guide som berättar om Mårbacka, Selmas liv och författarskap. Därefter blev det Mårbackatårta och kaffe, en överraskning som inte fanns i programmet men oj så gott det smakade. Några hann med några bokinköp innan resan gick vidare till nästa attraktion som var Grythyttans Gästgivargård. På resan dit berättade Helene bl.a. att den grundades redan1641 på order av Drottning Kristina. Idag är ägaren Spendrup och restaurangen utarrenderad.

Här blev vi serverade fisk med goda tillbehör, kaffe och en väldigt god kaka i den eleganta matsalen. Några hann även med att köpa någon dyrgrip av det” svarta guldet” Med ett kortare stopp i Arboga var vi så på väg hem igen.

Nu är jag hemma och tänker tillbaka på 2 minnesvärda dagar med ny kunskap, fina synintryck, god mat, härlig gemenskap med sköna skratt.