Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Nynäshamn

Österrike 5 augusti 2018

Onsdag morgon stod 43 PRO:are, med reseombudet Marianne, förväntansfulla och väntade på våra chaufförer från Buss & Trafik Björn (Böna)och Steve. Denna gång var Izabell Raczynska med som trainee. Hon var en glad och käck tjej som underhöll oss under resans gång. Musikquiz underhöll hon oss med, till exempel ”tio i topp” från 1961-1973.

Första kaffestoppet blev vid Nyköpingsbron, som vanligt när vi reser söderut. I Ljungby serverades vi varmkorv och dryck från bussen. Sedan fortsatte resan mot Trelleborg, och vi reste med färjan Nils-Holgersson där det serverades en utmärkt god buffé.

Efter en god natts sömn fortsatte färden vidare, mot romantiska Rothenburg ob der Tauber där vi checkade in. Två nätter på Hotell Zum Rappen som låg i centrum. Det är enda staden i Tyskland där man, på ett så imponerande sätt, kan uppleva hur historia blir levande. Här talar stenarna till besökaren. Rothenburg är en av de mest bevarade medeltida städerna med korsvirkes hus och den mäktiga ringmuren som man kan gå på, och som har 42 torn. Här njuter människor från hela världen.

Sedan fick vi en guidad stadsrundtur av två lokala guider. Då besökte vi bland annat S:t Jakobskyrkan som är känd för det konsthistoriskt betydande Heilig-Blut – altaret av Tilman Riemensschneider. Dessutom pågick en vinfestival i staden.

Under lördagsmorgonen fortsatte vår resa söderut genom Bayern. När vi var söder om Mûnchen siktade vi alperna och fina vyer utanför bussfönstret. Strax innanför gränsen i Österrike vid staden Kufstein vek vi av från motorvägen och körde in bland bergstopparna. Vi passerade bland annat Kitzbûhl och Jozhberg, innan vi körde över Paz Turn. Då hade vi bara en liten bit kvar, och vi åkte igenom den 5282 m långa Felbertaurntunneln. Strax därefter kom vi till sist fram till Matrei in Ostriol. Där övernattade vi sex nätter på elitidrottshotellet Goldrierd, och där fanns massor av trappor och labyrinter, en bergbana fick ta oss upp till receptionen.

Första utflykten gjordes till Österrikes högsta berg , med en höjd på 3798 meter. Där fanns vilda murmeldjur. Lunch åt vi hos hos Maj-Inger i Uttendorf och vi blev överraskade av en man som hade en tamt murmeldjur.

Därefter tog vi bussen för att åka båt på Weissensee vid Techendorf. På vägen tillbaka besöker vi ett destilleri för schnapsprovning.

Vi åkte även till Three Peaks Tour genom Pustertdalen med lokal guide. Sedan besökte vi ostmejeriet Drei Zinnen för avsmakning av ost och kex, och för att få lära oss om ostproduktionens historia. På hemresa passerade vi bland annat Cortina och Madonna de Campilio. Den dagen fick de som ville åka med linbanan för att titta på utsikten och äta lunch på toppen. Medan en grupp åkte till staden Lienz för lunch och shopping. Vid återkomsten till hotellet fick vi se hur man bakar apfelstrudels, som vi självklart fick smaka på också. Kvällen avslutades med bondens buffé med folkdans och musik. Två av våra resenärer, Berit och Kjell H, fick sig en svängom och duktiga var de.

Sen sa vi farväl till Camilla och hennes personal på hotellet.

Vi återvänder samma väg tillbaka: genom tunneln till Mittersill där vi svänger österut mot Zell am See, fortsätter mot Berchtesgade som ligger strax öster om Obersalzberg. Obersalzberg, som har en höjd på 1 834 meter, där besökte vi Hitlers
Örnäste. Vi övernattade i Tyskland i Elfershausen på hotell Ullrich. Där väntade middag och sköna sängar. Det var ett mycket fint hotell och supergod mat.

Sedan styrde vi mot färjan. Där handlade vi på Cittymarkt i Lûbeck. Så äntrade vi färjan Peter Pan och fick återigen en god buffé. Därefter fick vi äntligen åka buss igen, vi lutade oss tillbaka och njöt.

Sedan var vi hemma i Nynäshamn: fyllda av upplevelser, mer vältränade än när vi åkte och sugna på nästa resa. Tack alla medresenärer och Buss & Trafik för alla glada skratt och gemenskap på resan.