Förening Nynäshamn

2017-12-12 Rostock

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

2017-12-12 Rostock julmarknad

Den 12 december kom våra busschaufförer Björn Larsson (som också är brandman och ägare av bussbolaget vi åker med) och Steve Pettersson. I snöslask och busväder hämtade de upp oss i Nynäshamn men redan vid Frölunda blev det stopp där det stod långtradare, personbilar och så snöplogen som blockerade ända förbi serpentinkurvorna. Då var det tryggt att veta att både Björn och Steve är vana att köra skidresor i alperna.

Vi kom fram till Rostock och checkade in på Penta Hotell vilket ligger mitt i julmarknaden.
Tyskland kan julmarknad… och Rostocks marknad var en häftig upplevelse. Där fanns tre olika teman, ett medeltida, ett sago- och ett vanligt som sträckte sig längst hela långa gatan med småpyntade hus, karuseller och varm Glühwein. Många fina presenter kunde inhandlas där.

Luciadagen. Efter en riklig frukost åkte vi till Calles gränshandel och shoppade. Kaffe med lussebullar och Luciasånger serverades på bussen och resten av dagen ägnade vi oss åt julmarknaden och dess sevärdigheter.

Dag tre for vi efter frukost till den tyska staden Berlin för en stadsrundtur där vi möttes av vår guide Annika Bless som guidade oss genom en spännande världsmetropol med vackra byggnader och parker. Det finns ca 80 julmarknader i Berlin. Många vill ta en bit av den del av muren som finns kvar att ha som souvenir, varför muren numera är skyddad av ett stängsel för att bevaras för kommande generationer.

Cirka 20 000 icke tyska böcker brändes 1933. Att bränna ”otyska” böcker var en av de åtgärder som naziregimen använde för att bestämma över människors tankar och åsikter och begränsa yttrandefriheten. En resa genom det förgångna, genom nutid kanske till en liten del av framtiden.

På PRO:s vägnar och som gruppledare tackar vi för en bra och trevlig genomförd resa av Björn och Steve

Text Marianne Hammarfeldt
Foto Björn Larsson