Förening Nynäshamn

Skottland 21 september 2015

Tidigt på morgonen den 21 september startade 44 förväntansfulla PRO:are sin resa mot Skottland, vars historia vi, vid fyra cirkelträffar studerat, under Stephanie Listerdals ledning. Vid ratten satt denna gång ”Böna” (som lämnade oss på Arlanda) medan Steve iklätt sig rollen som reseledare.

Något försenade var vi framme i ett ganska soligt Edinburgh och bussades till hotel Mercure där incheckning och lunch väntade. Efter en tripp på stan och lite vila var det dags för middag och show på The King James Thistle. God mat och en smakbit av Haggis, den Skottska nationalrätten, gjord på får- eller koinälvor, havregryn, ister, lök och kryddor. Därefter började en show med komikern och sångaren Bill Barclay, duktiga musiker, en grupp flickor som dansade typiskt Skotska danser och naturligtvis en säckpipeblåsare. Mätta och nöjda med dagen intog vi hotellets sängar.

Nästa morgon började med typisk Engelsk frukost. Därefter var vi redo att tillsammans med vår norska guide Kirsti och vår Skotske chaufför Allan göra en rundtur i Skottlands huvudstad, Edinburgh. Vår tur gick via Parlamentet, Universitetet och via ”The Royal Mile” upp till Edinburgh Castel där det årliga Military Tatto går av stapeln. Många gamla hus där interiören i vissa, är som tagna ur serien ”Downtown Abby”. Uppskattat var också ett besök i den vackra Botaniska trädgården med världens största samling av levande växter och en förstenad trästock som sades vara omkring 300 miljoner år gammal. Några av de berömdheter som förknippas med Edinburgh är Alexander Graham Bell, Charles Darwin, Tony Blair och sir Arthur Conan Doyle (som skapade Sherlock Holms). Efter en tur i stan på egen hand var det dags för gemensam middag och en god natts sömn.

Gammal borg

Tredje dagen startade med resa mot Inverness. Vi körde över den 2.515 m. långa Forthbridge, en imponerande hängbro med ett spann på 1.006 meter, varifrån man hade utsikt över den vackra järnvägsbron, som är upptagen på Unescos världsarvslista. Nästa stopp gjordes på ett av Skottlands minsta destillerier, Edradour i Pitlochry. Där vidtog provsmakning och lektion i Whiskyframställning. Edradour har en produktion av c:a 100.000 liter per år och allt framställ helt hantverksmässigt. Lunch (fish-and-chips) avåts nere i byn varefter resan fortsatte längs höga berg, klädda med ljung som just börjat att slå ut. Ett otroligt vackert och storslaget landskap. Efter framkomsten till Högländernas huvudstad Inverness, vid floden Ness mynning, intogs gemensam middag.

Dag fyra började som vanligt med en rejäl frukost. Resan fortsatte sen längs sjön Loch Ness med ett stopp vid 1200-tals slottet Urquhart Castel. Men trots spaning från ett gäng alerta Nynäshamnare kunde ingen Nessie upptäckas. Så belöningen på 20.000 pund som utlovats till den som fångar Nessie, finns fortfarande kvar. På vår fortsatta väg till Oban stannade vi vid Commando Memorial. Ett monument över de män från Brittiska styrkor som omkom i 2:a världskriget. Där fanns också minneslund för de soldater som dog i Falklandskriget och i krigen i Afghanistan och Iraq. Från monumentet kunde vi också se Skottlands högsta berg Ben Nevis 4.406 fot eller 1.344 meter högt.

Efter lunch och ett besök på Spean Bridge Mill för en extra provsmakning av whiskey och inköp av ylletröjor, fortsatte vi mot Oban, en liten hamnstad med sin siluett av McCraig´s Tower, en byggnad som uppfördes i början av 1900 enbart i dekorativt syfte. Dagen avslutades med gemensam middag på vårt hotell Royal Oban, en liten promenad på stan. Sen god natt.

Efter utcheckning nästa morgon tog vi en kort promenad till Oban Distillery, där vi guidades runt och fick inblick i den långa processen för tillverkning av whiskey. Mältning, mäskning, jäsning, destillering, lagring och mognad innan det tidigast efter tre år får kallas Whiskey. Över 1 miljon liter om året produceras här. Efter detta började färden till Glasgow. En minst sagt kurvig och smal väg. Samtliga var överens om att vår väg 225 kändes i jämförelse, ganska komfortabel. Lunch intogs på Balloch House vid floden Leven. Så fortsatte vi resan mot Skottlands största stad, Glasgow. Den centrala delen av staden har c:a 600.000 invånare och ligger vid floden Clyde. Vi checkar in på det centrala hotellet Jurys Inn. Och som ”same procedure as every day” åt vi gemensam middag innan det var dags för god natt.

På vår sista dag i Skottland fick vi återknyta kontakten med vår guide Kirsti, som guidade oss i Glasgow, där vi besåg många vackra byggnader. Stopp gjordes också vid S:t Mungo´s Cathedral, den vackra Terrakottafontänen vid People´s Palace, The River Museum med en mängd gamla transportfordon och Kelvingrove Art Gallery med målningar av bl.a. Salvador Dali, Claude Monet och Rembrandt. Så var det dags att vända tillbaka till flygplatsen i Edinburgh. På vägen berättade Kirsti lite om det sociala livet i Skottland. Väl framme och ombord på flight SK2542 var vi snart framme på Arlanda och vår glädje var stor när vi upptäckte ”Böna” väntande med bussen som tog oss hem till Nynäshamn. Glada och nöjda och kanske lite trötta tog vi farväl med löfte att under hösten ses på en återträff. Ett hjärtligt och stort tack till Stephanie, Steve, Böna och Marianne som gjort resan möjlig, intressant, gemytlig och alldeles……underbar.

Text och bild Inger och Tord Börjesson