Förening Nynäshamn

Dalarna 9 juni 2015 del 1

Efter att i studiecirkel ha läst om landskapet Dalarna var det tisdagen den 9 juni dags, att med buss anträda färden mot det mytomspunna landskapet. Vi var ett drygt 40-tal resenärer som föreningens reseledare Marianne Hammarfeldt och chauffören Steve från bussbolaget “Let´s go by bus” från Örebro under 3 dagar skulle lotsas till och från studiemålet. Skribenten med hustru äntrade bussen i Ösmo och efter färd genom försommarfager Södertörnsbygd, som prunkade av spirande grödor, syrenbeklädda kullar och gula rapsfält, nådde vi snart fram till Strängnäsbrons rastplats. En stärkande bussfika satt bra. Städerna Enköping - Sala - Avesta – Hedemora passerades och vid 13-tiden var vi framme i Sundborn. En rikt tilltagen och välsmakande lunch intogs på Hyttstugan, som ligger i anslutning till Carl Larssongården.

Carl Larssongården

Till vårt ressällskap hade nu anslutit sig den person som under resterande resa i landskapet skulle vara vår guide och ciceron. Det var den kände trubaduren och folklivsskildraren Sid Jansson. Efter lunch var det dags för rundvandring i den byggnad där så mycket konstnärsaktivitet ägt rum. Här utfördes guidning av Lisa, som på ett tydligt och informativt sätt berättade historien om makarna Larsson. Nästa punkt på programmet var ett besök vid världsarvet Falu koppargruva.

Resesällskap från PRO Nynäshamn

Från Carl XVI Gustavs utsiktsplats vid “Stora stöten” hade vi vidunderlig utsikt över koppargruvan och givetvis över hela Falu stad. I fjärran såg man de berömda hoppbackarna vid Lugnets skidstadion. Vår ciceron Sid besatt gedigna kunskaper om allt.Inte många stunder under våra exkursioner runt Siljan var det tyst i högtalarna. “Stora stöten” kallas den händelse midsommarafton 25/6 1687 då ett stort ras inträffade vid Falu koppargruva. En orsak till raset kan vara intensiv och planlös malmbrytning. Den dag raset inträffade var gruvarbetarna lediga så därför skadades ingen människa. Från gruvan gick vår resa genom Elsborg. Så kallas stadsdelen i Falun dit gruvarbetarna uppmanades att flytta i mitten av 1600-talet. Man fick 14 dagar på sig att flytta. Vår guide berättade att slagg och åter slagg från gruvhanteringen utgör grund för byggnader, vägar o.dyl. i Falun. Dagens historiebeskrivning avslutade Sid på Stora Torget och med gruppen samlad framför statyn av Engelbrekt Engelbrektsson, rikshövitsman på 1400-talet och känd från det s.k. Engelbrektsupproret. Vi fick en historielektion i vårt lands tidiga historia. Första dagen led mot sitt slut och vi nådde Rättvik, där vi inkvarterades vi på fashionabla hotell Lerdalshöjden. Efter en god middag stupade vi i säng.

Dag två inleddes med superb frukost och därefter blev det bussfärd upp till den vackra utiktsplatsen “Vidablick” beläget på Hedåsberget. På platsen finns ett 28 meter högt utsiktstorn och platsen ligger 352 meter över havet. Sid Jansson berättade här om den s.k. “Siljansringen”. Den runda sänka (40 km i diameter) med sjöarna Siljan, Orsasjön, Oresjön och Skattungen som enligt vissa förespråkare skall ha orsakats av ett meteoritnedslag för mer än 300 miljoner år sedan. Bussfärden fortsatte tillbaka mot Rättviks kyrka, där vi från bussfönstret kunde beskåda kyrkan, kyrkstallarna och hade också turen att få se en bemannad kyrkbåt ros ute på Siljan. Kanske man övade inför stundande midsommarfirande. En avstickare till Nittsjö keramik hann vi med innan vi via “Bergsängsbackar” närmade oss Sjugarebyn. Om Bergsängsbackar (mycket lång och brant backe) kunde Sid berätta att här hade år 1844 dalkarlar från Älvdalen på slädar transporterat de sarkofagdelar av porfyrsten, som finns i Bernadotteska gravkoret i Riddarholmskyrkan i Stockholm. Stenarnas totalvikt var 15 ton och det tog männen 17 dagar att ta sig från porfyrverket i Älvdalen till målet i Gävle hamn. Därifrån skeppades lasten till Stockholm. För sitt slit fick männen 1,25 per dag samt 1 sup brännvin för varje uppförsbacke. I Tällberg fick vi av Sid reda på hur en majstång skall handhas, både före, under och efter midsommarfirandet. Mycket erotiska inslag finns förknippat med den traditionen, fick vi veta, Men det visste vi ju tidigare. I Leksand fick vi en skymt av Axel Munthes “Hildasholm”. Den byggnad som Munthe gav till sin hustru Hilda i morgongåva.

Dagens lunch intogs ombord på M/s Gustaf Vasa under en rundtur på Siljan. Ett fint 119 år gammalt fartyg med god restauration. På eftermiddagen spelades bouletävling mellan Pro-lag från Nynäshamn och Rättvik.Enligt hörsägen hade ortsborna bättre tur med kloten.

Dag tre blev det besök i byn Nusnäs. Där tillverkas dalahästar och vi fick en informativ beskrivning av souvenirens tillkomst. I Mora kunde skribenten bese Vasaloppsmålet och den lika berömda Anders Zorngården.

Axel Muntes "Hildasholm"

Även här fick vi en utmärkt påläst lokal guidning av Erik Sandin. Vår kulturresa fortsatte nu mot Sollerön. Vi såg Gesundaberget, fäbodar och Siljansnäs kyrka. Framkomna till Falun sade vi hej då till vår ciceron Sid. Han hade berikat oss med mycket svensk historia men även med näverlursspel och vissång. Tack, tack för uppvisningen.

Sol och gemyt hade följt oss från start till mål. En grupp pensionärer som inte tvekade att bistå när någon av medresenärerna behövde hjälp. Tack till alla. Marianne och Steve inte minst.

Text & foto Max Möllerfält