Förening Nynäshamn

Hemliga resan 8 maj 2015

PRO´s Hemliga Resa startade med 48 medlemmar ombord på Bengt´s Buss med Micke vid ratten. Destinationens rebus gav inte mycket hjälp. Förvånande var, att så många ville åka till Abeegijklmurrrsy. Resan fortsatte mot Södertälje och E4:an söderut. Där försvann många gissningar på slutmålet. Nästan framme vid Norrköping svängde vi västerut och genom ett försommarfagert landskap kom vi slutligen fram till målet, Reijmyre Glasbruk.

Bruket grundades 1810 och har alltså varit i gång i mer än 200 år. En sann pensionär. I hyttan fick vi se och höra hur tillverkningen går till av alla de vackra glas och skålar som arbetas fram av skickliga glasblåsare. Även till efterarbetning och slipning behövs ett stort kunnande. I samband med 200-årsjubilumet öppnades ett glasmuseum i anslutning till hyttan. Där fanns mycket vackra pressglas, övergångsglas och servisglas från hyttans många mästare, att beskåda.

Efter rundvandringen var det dags för lunch på Gestgifveriet, där drycken serverades i glasbrukets vackra glas. Därefter slutade vi vårt besök i Reijmyre med en shopingrunda i de trevliga butikerna runt hyttan. På hemvägen kunde vi sen beundra de starkt gula rapsfälten som just börjat blomma. En snabb bussfika och sen åter till Nynäshamn. Tack alla för en mycket trevlig dag.

Inger o Tord Börjesson