Förening Nynäshamn

2022

PRO Nynäshamn hade ett månadsmöte den 20:e på Folkets hus. Denna gång på en tisdag och ett femtio-tal personer fanns på plats då mötet startade klockan 14.00

Berit hälsade alla välkomna och fortsatte med att berätta om vilket jobb det är att få till allt för att ett möte ska bli till. Denna gång hade det varit bara motgångar. Referatet från förra gången kom inte ut i tidningen, de föredragshållare styrelsen tänkt sej kunde inte komma, kallelsen kom ut sent och som avslut var det en hel del problem med att få till hur dagens film skulle kunna visas. Dock är problem till för att lösas. Ger oss tid att utan stress presentera våra punkter till exempel. Vår senaste hemliga resa.

En resa som började på Sörmlands länsmuseum i Nyköping. De har ett lite annorlunda men spännande sätt att visa sina miljöer. Föremålen finns inte bara i montrar utan man får själv vandra in i visningen, bli en del i rummet. För kort tid att gå där, sa någon av medlemmarna. Bussen fortsatte mot Strängnäs och nu dags för en filmvisning som hanterades av Bo Schagerberg. Tord Börjesson som åkte med på resan hade passat på att föreviga besöket och vi lånade resultatet. Besöket började med att stiliga damer invigde Blåbandshuset och under vandringen vidare i staden fick besökarna möta kung Gustav och biskop Thomas vid Roggeborgen. Hur Sörmlands eget helgon Eskil togs emot gestaltades av en grupp barn och vuxna beväpnade med stenar och glåpord. Strängnäs var ju som andra städer på den tiden en trähusstad och med det kom det många bränder. Deltagarna fick också vara med och se vad som händer när det brann i en äldre del av staden. Ett flertal statister, klädda i tidsenliga dräkter uppträdde och beskrev de olika miljöerna på ett målande sätt vilket gjorde att resan verkligen var minnesvärd. Stort tack till Solveig som ordnat detta!

Solveig fortsatte med kommande resor: musikalresa till Säffle och föreställningen Såsom i himmelen och att vi snart reser till Rhen och Mosel samt att vi har två julbordsresor att se fram emot. Cirkeln Läs o res har startat upp och kommer att resa till något ännu obestämt mål nästa år.

Ing-Marie välkomnade alla till vår tipspromenad i Stadsparken med en kort vandring med spännande frågor som avslutas med korvgrillning och kaffe till självkostnadspris.

Berit Kålbäck redogjorde från författarresan med guide i kommunen. Den var spännande och lärorik med kaffepaus i fattigstugan i Sorunda. Alla våra författare fick sig ett besök från Moa, Strindberg, Ivar LO och Lasse Widding. Kommittén arbetar vidare med ytterligare kulturupplevelser som kommer att presenteras så fort det blir klart vad, vart, hur och när.

Ordförande Berit Å förklarade så att ett av de två uppdragen styrelsen fick av årsmötet är nästan klart! De har hittat en ny styrelsemedlem, Angelika Wåhlstrand, som kommer att ta sig an friskvården. Nu fattas det en medlem och valberedning så anmälningar till dessa poster tas emot med glädje.

Kaffe med smörgås under en paus med mycket prat och skratt samt lottförsäljning innan mötet avslutades med lottdragning av de vinster som skänkts av våra medlemmar.

Mötet avslutades så med att Berit hälsade alla välkomna till vårt nästa månadsmöte den 26 oktober i samma lokal.

Vid pennan: Berit Åberg