Förening Mo

Iggesunds revy 2023

Förväntansfulla medlemmar från Mo och Själevads PRO åkte den 21 januari med Byberg & Nordins buss till Iggesuind för att se Iggesundsrevyn, som firade 40 år i år. Bussen ”plockade upp” deltagarna i Övik, Själevad, Moliden och Gottne. I Timrå gjorde vi en fikapaus. Bussens chaufför hade redan hämtat smörgåsar under vägen och kokade vatten i bussen för att servera (pulver-)kaffe och te.

Under vägen till Iggesund sjöng vi ett par kända sånger av Berghagen och Ledin. Vi kom i god tid till Folkan i Iggesund.

Revyn öppnades av 4 dansare, som också visade sina konster i andra inslag i revyn, bl.a. med spektakulära ljuseffekter. Sketcherna växlade i snabb takt och tog upp aktuella teman som ”Vård i kris”, där 4 patienter delade en säng, eller Kyligt Besök, som visar hur man sparar el. En speciellt skrattframkallande sketch var Ängelskan, där en guidning skulle äga rum på engelska och de svenska orden översattes rätt fritt och gav förvirringar hos de engelsktalande turisterna. En del sketcher var också framtagna ur tidigare revyer (som blivit prisbelönade inom Sverige) som ”40 år med revy”.

Iggesundsrevyn gör 45 föreställningar den här säsongen, på fredagar, lördagar och söndagar fram till mars.

En måltid intogs på Folkan innan vi steg på bussen igen. Under resan hem såldes lotter, som gav jättefina vinster. Rune, chauffören, berättade också anekdoter från sin tid som chaufför åt Modos ishockeylag. Trots den sena hemkomsten steg vi av bussen med glada minnen från revyn.