Förening Mo

Hemlig resa 2023

Den 31 maj hämtade bussbolaget Byberg & Nordin upp drygt ett 30-tal förväntansfulla Pro-medlemmar från Örnsköldsvik, Gottne och Moliden i en toppmodern Volvo-buss. Vart skulle resan ta vägen? Den körde sedan väg 348 och svängde in på E4 söderöver. Så det kunde kanske inte vara tulpanodlignen i Backsjö? Skulle vi till Skulebergets topp?

Under resans gång svarade deltagarna på tipsfrågor. Det var mycket blåsigt och skyltarna visade att det blåste 14m/sek över Höga Kusten—bron. Om det hade varit 15m/sek skulle vi ha blivit tvungna att åka över bron vid Klockestrand. För bussar och all tung trafik får då inte köra över Höga Kusten bron. Chauffören varnade oss att bussen kunde svänga till vid pylonerna, där det var ”vindkskydd”. Vilken tur att han hade varnat oss, för det vrängde till ordentligt vid pylonerna på vägen söderöver.

Var det Domkyrkan i Härnösand som ”vår” biskop skulle visa oss? Hasse Hedberg, som organiserat resan hade också sagt att det skulle handla om bin. Men bussen stannade vid ingången till Bilmuseet i Härnösand. Vi bjöds på kaffe och bulle och Calle Lundkvist, grundaren av Härnösands Bilmuseum, informerade oss om museet, som han startat 2015. Sveriges, om inte Skandinaviens, största museum innehåller 270 välputsade bilar från 1903 och framåt, som också innehåller en av prins Bertils gamla bilar. Den åkte kung Gustav och drottning Silvia i när de var på besök under hans 50-års jubileum, vilket står nämnt på bilen. Även en icke bil-intresserad blir imponerad. Där finns även barnvagnar, radioapparater, mobiltelefoner från gamla tider.

Sedan tog bussen oss upp på Vårdkasen, där chauffören först inte såg var Härnö Outdoor restaurangen låg, där vi intog en mycket smaklig måltid. Vi åkte ner igen, efter att ha beundrat utsikten över Härnösand och fjärden. Färden fortsatte västerut på vägar man sällan kör, genom byar man inte sett, till Västanåfallen. Ett kulturområde med storhässja och tidigare flottningsområde. En del av oss hade redan besökt fallet vid en annan bussresa. Innan vi påbörjade hemresan bjöds det på kaffe och kaka från bussens ”kafé”.

Under resan hem gavs svaren på tipsfrågorna. En person hade 8 rätta svar på tipsfrågorna, men även de som hade 6 svar fick fina priser. Över Höga Kusten bron vrängde det inte alls lika mycket, pga att 3 körfält skyddade bussen från vindstyrkan. En mycket trevlig dag som uppskattades av alla.