Förening Kolsva

Vår historia

KOLSVA PRO bildades 1951

Kolsva Herrgård sett från bron.
Samlingssalen.

År 1951 startades pensionärsföreningen i Kolsva. I Köping fanns redan en pensionärsförening och till en början leddes föreningen i Kolsva av bland annat C. A. Wall från Köping och då med en interimsstyrelse.
Till ordförande i Kolsva valdes Anton Lagerkvist efter att föreningen konstituerat sig.
Så småningom övertog Per Björk ordförandeskapet men då hade Anton Lagerkvist hållit i klubban i 11 år.
1970 hade Kolsva PRO 309 medlemmar och vid ingången av 2021 är vi 234 medlemmar. Antalet medlemmar steg under de tidiga åren men har som så många andra föreningar under de senaste åren dalat något.
Under åren har många betydelsefulla verksamheter och arrangemang anordnats inom föreningen. Tidigt såg Kolsvapensionärerna nyttan och glädjen av att kunna träffas och diskutera olika viktiga frågor. Man samlades i Kommunalsalen i Kolsva där närmare 100 personer hörsammat kallelsen och slöt upp. Ofta blev det trångt i salen och man beslöt så småningom att söka efter en annan rymligare lokal. Malmaskolans matsal eller Godtemplarlokalen, numera Föreningshuset på Parkvägen, kom på tal. Där slöt man upp kring arrangemangen som kunde bestå av trubadurer, förläsare filmvisning mm.
Studiecirklar var många och populära, till exempel litteraturcirklar där man läste om svenska författare eller om olika landskap som man sedan besökte.
Pensionärsgymnastiken var också viktig där man samlades en gång i veckan för olika övningar.
Något som också var populärt då som nu är resorna och utflykterna. Likaså träffarna vid Ibbarbostugan där många roliga aktiviteter förekommer.
Pensionärsföreningen har gått i bräschen för frågor om gratis fotvård för de boende på ålderdomshem och billigare för övriga pensionärer.

Källa: Kolsva - en minnesbok inför kommunens samgående med Köping den 1 januari 1971

Ibbarbostugan

På det området där Kolsva PRO har sitt sommarparadis fanns längre tillbaka bara torpstugan med uthus och källare. De som senast bodde i torpet var syskonen Hammarström och då hade släkten levt och brukat jorden där i fyra generationer.
Under 40-talet lämnades marken över till Kolsva lantbruk men syskonen bodde kvar. Syskonen lämnade på ålderns höst torpet och flyttade till ålderdomshemmet.
Från början var torpet avsett till evakueringsplats åt kolerasmittade. Sängar sattes upp men behövde aldrig användas eftersom sjukdomen inte nådde våra trakter.
I dag används det lilla torpet av våra köksdamer som flitigt använder spis och ugn vid trivselträffarna i Ibbarbo och där tillreds många goda rätter och kaffebröd.
Den stora stugan på området, samlingssalen, tillkom mycket senare. Enligt folkmun fanns byggnaden ursprungligen vid lägret i Krampen där rysstenen finns idag.
Kolsva bon Gösta Jansson köpte sedermera baracken för att placera den bakom sin bostad vid gamla soptippen och startade där att bygga takstolar. Byggnaden har sedan överlåtits till PRO i Kolsva och forslats till nuvarande plats. Anläggningen har tack vare många ideella krafter utvecklats till vacker sommararena för Kolsva PRO.
Dansbanan med scen som ligger intill den stora stugan byggdes av Ullviskolans byggprogram.
I dag har vi möjlighet att hyra ut byggnaderna för olika slags firanden när vi själva inte har arrangemang där.

Källa: Kolsvabyggd. Kolsva – ortens Hembygdsförenings årsskrift 1956 samt
Hembygdsföreningens ordförande Peter Kvist.

Dansbanan.
Torpet

Kolsva Pro idag

Många av de arrangemang som pensionärsföreningen i Kolsva genomförs tidigt och genom åren finns även på agendan idag. Till exempel olika cirklar och föreläsningar, oftast i samarbete med ABF, trivselträffar och resor.
Naturligtvis har många saker också förändrats med tiden men sätten att träffas under en trivsam kaffestund, föreläsningar om viktiga ämnen för vår tid eller läsa om olika platser för att sedan resa och besöka dessa, är det samma.
Varje medlems röst är viktig när vi förändra något för de äldre. Vi i PRO har möjlighet att påverka vad som sker på riksplanet via vårt distrikt, genom att till exempel motionera i olika frågor som är viktiga för oss.
Pensionärsföreningarna har fortfarande en mycket viktig roll i dagens samhälle. Inte minst under gångna tider med en härjande pandemi i Sverige och världen men också då många är ensamma i vardagen. Då har mötena i föreningen en stor betydelse för trivsel och samhörighet, med att bryta isoleringen, motverka ensamhet och utanförskap samt ge en mer meningsfull tillvaro.
Kolsva PRO välkomnar gamla, nya och potentiella medlemmar till våra träffar för en stunds gemensam och trivsam samvaro.

Text: Christina Axelsson.