Förening Kolsva
PROs 70-års fest.

Kolsva 70-år.

Rock-Lelles orkester.

PRO Kolsva hade 70 års fest i Ibbarbo.

Ordförande Leif Wall hälsade den fullsatta salongen (max 50 pers.) välkomna till föreningens 70 års jubileum och presenterade programmet för festen. Christina Axelsson hade hämtat in uppgifter om föreningens start och historia ur källor från olika arkiv på orten som hon delgav för oss, här en del av berättelsen.
” År 1951 startades pensionärsföreningen i Kolsva. I Köping fanns redan en pensionärsförening och till en början leddes föreningen i Kolsva av bland annat
C. A. Wall från Köping och då med en interimsstyrelse.
Till ordförande i Kolsva valdes Anton Lagerkvist efter att föreningen konstituerat sig.
Så småningom övertog Per Björk ordförandeskapet men då hade Anton Lagerkvist hållit i klubban i 11 år.”
Underhållningen stod Rock Lelles för som spelade och sjöng gamla godingar från vår ungdom, musiken varvat med roliga historier, ett mycket uppskattat program.
Och som Rock Lelles utryckte sig ”musik liksom vi som har framtiden bakom oss”. Maten filé med potatisgratäng, sallad och bröd hade damerna i köket själv komponerat. Öl och vin kunde köpas till självkostnadspris. En fantastisk god måltid som damerna i köket ska ha ett stort tack för och som fick stående applåder för.
Damerna i köket fick också applåder för det goda hembakade brödet till kaffet, allt smakade gott.
Mötet avslutades som vanligt med lottdragning, vinsterna var keramik från Lena Axelsson i Kolsva.

Text och foto: Sven Malm