Förening Fagersta

Verksamhetsplan 2023

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

VERKSAMHETSPLAN

Föreningens övergripande uppgifter formuleras i PRO:s stadgar § 16. Föreningen är politiskt oberoende och skall dels verka som intresseorganisation, dels verka för gemenskap och trivsel.

Intressefrågor
Föreningen arbetar med intressefrågorna främst i det Kommunala Pensionärsrådet (KPR), Folkets Hus, ABF och Fonus men också genom att delta i samhällsdebatt och opinionsyttringar när det gäller frågor som är angelägna för pensionärerna.

Medlemmar
Vi har för närvarande ……. medlemmar men vårt mål är att öka till minst ……medlemmar under 2022-2023.

Möten och träffar
Vi har minst fyra protokollförda möten per år och medlemsträffar minst en gång per månad i Risbrokyrkan eller Folkets Hus. Under sommaren i Kolarbytorpet. Vi planerar också att inbjuda till extramöten för att informera om och diskutera aktuella frågor. Mötesvärdar kommer att ta hand om medlemmarna.

Kolarbytorpet
Kolarbytorpet öppnar i maj och säsongen avslutas i slutet av september.
Vi träffas enligt program då det serveras kaffe och bjuds på underhållning. Det anordnas även boulespel på tisdagar och torsdagar. Linedance på torsdagar. Bingo på måndagar. Särskilt program för sommaren kommer i april 2023.

Planerade resor 2022-2023
Resor kommer att planeras så fort det är möjligt.
Studier
Vi planerar följande cirkelverksamheter:
Data Balansträning ihop med Frivilligcentralen
Bokcirkel Boule
Handarbetscafé Bowling
Läs och Res Träslöjd
PRO-kören Qi Gong
Quiltning Skogspromenader
Släktforskning Promenader i Västanfors
Smycketillverkning Styrketräning på Parken Fitness
I Trafiken Fiske ihop med PRO Norberg
Spel på Trav Linedance, nybörjare & fortsättningskurs

PRO-kören och Linedance
Framträder på möten, äldreboenden och andra ställen.

Boule
Spelas vid Kolarbytorpet tisdagar och torsdagar under sommarmånaderna. Därutöver finns tillfälle att spela före och efter säsong beroende på väderlek.
Vi kommer att delta i PRO:s boulemästerskapstävlingar och tävlingar som arrangeras av PRO-föreningar inom länet. I samband med den årliga gränsträffen inbjuds grannföreningarna till boulespel.

Underhåll av banorna kommer att genomföras vid behov under sommaren.
Linedance
Linedance bedrivs i Folkets Hus B-sal torsdagar, sommartid vid Kolarbytorpet.
Fiske
Fiske sker i samarbete med PRO Norberg.

Bingo
Anordnas på Malmen i samarbete med Frivilligcentralen.
Veteranvetartävling
Uttagstävling kommer att ske under våren.
Bowling
Spelas en dag i veckan under hösten och våren. Vi spelar 4 serier.

Frivilligcentralen
PRO Fagersta deltar i kommunens Frivilligorganisation. Bland annat medverkar vår sånggrupp och våra Linedance-grupper vid ett flertal tillfällen.

Konsumentfrågor
Bevakning av konsumentfrågor sker genom valda representanter.

Trafiksäkerhet
Information om aktuella trafiksäkerhetsfrågor sker på medlemsmöten.
Lotterier
Lotter säljs i samband med möten och andra arrangemang. Inkomst av lotteriförsäljning är synnerligen betydelsefull för föreningens ekonomi.

Utåtriktad verksamhet
Vi kommer att ta alla tillfällen att visa upp vår verksamhet. Detta främst i syfte att värva nya medlemmar.
Besök oss gärna på PRO:s hemsida: https//pro.se/fagersta

Vi finns även på Facebook: PRO Fagersta
Vår expedition finns på Stationsvägen 12 (Liljanhuset, ABF-lokalerna) och är öppen torsdagar kl 10.00-12.00. Juli stängt.

Plusgiro: 70 98 12-8
Swish: 123 331 60 72