Förening Teg
På PRO Tegs fågelskådning såg medlemmarna en Tornfalk

På PRO Tegs fågelskådning såg medlemmarna en Tornfalk Foto: Carl-Gunnar Lillieroth

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Fågelskådning i arla gryning

Redan tidig morgon träffades ett antal morgonpigga medlemmar i PRO Teg för att ta del av erfarna ornitologers kunskap gällande fågelarter. De entusiastiska fågelskådarna tog sig ut i de marker där största möjliga antal fåglar förhoppningsvis kunde skådas.

Denna dag var målet Storavan-Stöcke där den första observationen blev en raritet. En stäpphök som gjorde en lov 50 meter från åskådarplatsen. Därefter visade sig ett antal rovfåglar som brun kärrhök, stenfalk, tornfalk och 3 stycken havsörnar.

PRO Tegs medlemmar såg flera havsörnar på sin fågelskådning

PRO Tegs medlemmar såg flera havsörnar på sin fågelskådning Foto: Carl-Gunnar Lillieroth

Man fick även se änder som stjärtand, kricka, bläsand m.fl. Givetvis sågs även sångsvanar och gäss som är ett vanligt inslag i dessa marker under våren.

I den strålande solen kunde den medhavda matsäcken intas i trevligt samspråk. När man åter begav sig hemåt var det en morgon med fantastiska upplevelser i minnet, där naturen visat sig från sin bästa sida.

Text: Gunilla Eriksson