Förening Teg

På PRO Tegs träff i Djäkneböle sjöng och spelade Göran Burén låtar av Evert Taube. Foto: Gunilla Eriksson

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Träff med Möte i monsunen

PRO Teg har nyligen erbjudit en medlemsträff på Djäknegården i Djäkneböle. Göran Burén sjöng och spelade välkända låtar av Evert Taube och kontaktombuden hade ordnat med fikaservering och hembakt kaka.

Dagen inleddes med en musikstund där deltagarna fick lyssna till Göran Burén som började med Eldarevalsen och därefter blev det allsång Rosa på bal. Alla sjöng med glädje med i den välkända texten.

PRO Tegs medlemmar sjunger allsång på träff i Djäkneböle

Göran Burén berättade att hans far sjöng Evert Taubes sånger tillsammans med honom vid unga år och att de finns aktuella hos honom även nu för tiden. Möte I Monsunen var en av dessa melodier och som bl.a. handlar om författarens möte med sin barndomsvän Fritiof Andersson när de ångade mot Röda havet upp.

Mellan sångerna berättade han självupplevda historier, och att han funnit tron på människans ärlighet. En gång när han arbetade som taxichaufför glömde han sin ryggsäck, och efter att han stannat med bilen kom en person cyklande efter med ryggsäcken och var glad att taxiresan var kort.

Efter Sjösala vals blev det fika med goda mackor och hembakad kaka. Sorlet steg mot taket och alla hade trevligt tillsammans med sina bordsdeltagare. Några uttryckte att det var trevligt att få träffas när gruppen på träffar inte är så stor.

Olle Jonasson berättade om Djäknegården som nu är en helrenoverad bygdegård, men som tidigare varit skola, fritidsgård mm.

Dagen avslutades med Balladen om briggen 'Blue Bird' av Hull, där en båt går under i stormen och sjömannen Karl stod surrad och glömdes ombord. En sorglig sång men ett antal lyckliga lotterivinnare gick dock hem med glada miner.

Text: Gunilla Eriksson