Förening Teg
På PRO Tegs januariträff spelade New Mountain Music, de består av från vänster Thord Söderberg, Helén Norberg, och Peggy Sjöström. De står på scenen och sjunger, de spelar på banjo, bas och gitarr

På PRO Tegs januariträff spelade New Mountain Music, de består av från vänster Thord Söderberg, Helén Norberg, och Peggy Sjöström. Foto: Gunilla Eriksson

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Panering för byggnationer på Teg och ett Bluegrassband som förgyllde eftermiddagen

PRO Tegs första medlemsträff för säsongen innehöll bl.a. en föreläsning om Umeå kommuns planer för Tegsområdet efter att Västra länken öppnats. Efter fikastunden blev det underhållning av Bluegrassbandet New Mountain Music.

Thomas Lundgren, samhällsplanerare på Umeå kommun visade på storbild hur man planerar då hela ringleden runt Umeå öppnats på senhösten 2023. De tidigare europavägsträckorna blir då kommunala och planeras att bli stadsgator med grönska och utrymme för gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Thomas Lundgren, samhällsplanerare på Umeå kommun.  Han står framför en storbild och visar på området i Umeå innanför Ringleden

Thomas Lundgren, samhällsplanerare på Umeå kommun. Foto: Gunilla Eriksson

Den gamla E4an på Tegssidan får namnet Tegsesplanaden och där kommer broar och påfarter att tas bort och ersättas med vanliga korsningar. Då kan Tegs centrum utvecklas och barriären mellan Öst- och Västteg försvinner.

Nya kvarter skapas för bostäder åt 4 000 nya Tegs bor. Byggnationer pågår redan i det område där Västtegsskolan låg. Där byggs bostadsrätter, hyresrätter, seniorbostäder, vård och omsorgsboende.

Innan fikastunden informerade PRO Tegs ordförande Gunilla Eriksson om pensionshöjning nu i januari, att man kan söka bostadstillägg och att alla PRO medlemmar är försäkrade då de deltar i PRO:s verksamhet. Avi för medlemsavgiften och medlemskort kommer i första numret av PRO Tidningen. Valberedningen informerade om sitt arbete som hittills varit positivt. Medlemmarna bör också tänka på att en valberedning för 2023 ska utses på årsmötet.

New Mountain Music spelade Bluegrass på PRO Tegs januariträff. Peggy Sjöström spelade förträffligt på ett ovanligt stränginstrument, Hammered Dulcimer Foto: Gunilla Eriksson

Så var det dags för underhållning av New Mountain Music, som är en trio bestående av Helén Norberg, Thord Söderberg och Peggy Sjöström. De är ett Bluegrasband med akustiska instrument som gitarr, munspel, bas, banjo och fiol. Ett ovanligt stränginstrument, Hammered Dulcimer spelade Peggy Sjöström förträffligt på. Med fantastisk stämsång inledde de med You Can have Him, Ring of Fire, Tennessee Waltz men även gospel och filmmusik. De fick stående applåder och som extra nummer framfördes Never Ending Song Of Love.

Före lotteridragningen, där många medlemmar skänkt priser, avtackades sex förtroendevalda som lämnat över sitt serveringsuppdrag till några nya medlemmar.

Text: Gunilla Eriksson