Distrikt Västerbottens Län

PRO Jubileum 75 år.

PRO är en mycket levande och aktiv folkrörelse som fyller 75 år 2023.

En folkrörelse, som alltid beroende av aktiva, kunniga och kompetenta medlemmar och förtroendevalda för att lyckas med att nå sina mål.

En av alla dem som gett färg åt och stärkt PRO under många år är Yngve Lindkvist från Berghem, Umeå.

Med sina rötter från en liten by i Skellefteå kommun har han en brokig och spännande bakgrund.

Alltid på! Nyfiken och modig att prova nytt, har han samlat både kunskap och erfarenheter. Byggt stora nätverk och varit med i olika sammanhang och kunnat påverka.

Allt ifrån när hans äldre bror en vacker dag kom hem och deklarerade att; Nu ska du Yngve börja jobba som lastbilschaufför, till idag som en mycket omtyckt och kunnig kassör i PRO distriktet.

Resan har innehållit många spännande punkter men med den tydliga röda tråden, studier och utveckling.

Efter några är som lastbilschaufför fick han anställning som yrkeslärare på gymnasiet, lastbilsförarutbildning. Han konstaterade efter några år att han behövde mer teoretisk utbildning och gick Medlefors folkhögskolas utbildning på Västerbacken, Föreningslinjen. Fantastiskt roligt och spännande men efter ett år behövde Transportarbetareförbundet hans tjänster i en stor utredning, Åkeriutredningen. Utredningen innebar att han var tvungen att veckopendla till Stockholm ett år. Med ett leende konstaterar Yngve att efter hårda MBL-förhandlingar med hustrun Siv, som fick ta huvudansvaret för två tonårspojkar, så blev resan av. Resultatet redovisades på Transport kongress.

Efter detta arbetade han på Arbetslivscentrum 1,5 år.

Resan fortsatte, uppdrag som regional ombudsman/ studieombudsman i Transport under väldigt många år. För sitt uppdrag fick han en gedigen utbildning på Brunnsviks folkhögskola, en mycket välrenommerad arbetarrörelseskola.

Under alla år har Yngve byggt upp ett gediget närverk av personer inom olika funktioner och organisationer.

Från att inte ha varit särskilt samhällsintresserad när han var ung brinner han fortfarande mot orättvisor och vill förändra.

PRO var ett naturligt steg och sammanfattningsvis kan man säga 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och 20 år i PRO… där han fortfarande är kvar och är en drivande kraft är en stark livsgärning som påverkat många liv.

Fortfarande kämpar han som PROare för en bättre åldringsvård där inte minst boende och trygghet ligger högt på dagordningen.

Eva Andersson