Förening Karlstad Västra

HISTORIK
1944 bildades Karlstads Pensionärsförening. Medlemmarna strömmade till och denna förening växte och blev kanske alltför stor. I samband med detta faktum uppstod tanken på att bilda stadsdelsföreningar. Wåxnäsområdet med Gruvlyckan pch Romstad var först att förverkliga detta.

Två initiativrika och mycket aktiva pensionärer, Alma och Axel Axelsson kallade till möte den 24 oktober 1969. Närvarande vid mötet var ordförande i Värmlands PRO-distrikt Petrus Jansson, som också hälsade välkommen och ledde mötet samt konsulent Marja Tärnström. Mötet beslöt enhälligt att en förening slulle bildas för de västra delarna av stan. Till styrelsen för den nya föreningen valdes , som ordförande Alma Axelsson, kassör Ellen Johansson och som sekreterare Erik Johansson

Vid ett senare möte den 9 november bestämdes att föreningens namn skulle vara Karlstad Västra Pensionärsföreningens årsavgiften var 10 kronor.
Föreningen startade med 40 medlemmar och ytterligare 13 st. anslöt sig vid första mötet. Från distriktet erhölls ett bidrag på 100 kronor som blev den nya föreningens startkapital.

ill Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Sätt en rubrik här om föreningens historia