Förening Karlstad Centrum

Vår historia

PRO Karlstad Centrum bildades år 1944. Till föreningens 75-årsjubileum
år 2019 skrev Sven-Erik Andersson nedanstående minnesskrift och berättade om bildandet och om de år som gått sedan starten.

PRO Karlstad Centrum

Bildandet

Det är många tankar som kommer fram nu när PRO Karlstad centrum firar 75-årsjubileum år 2019. Föreningen bildades i maj 1944, i slutet av andra världskriget under namnet Karlstads folkpensionärsförening och anslöts till Sveriges folkpensionärers riksförbund {SFR) som senare fick namnet PRO. De personer som skapade föreningen var då i pensionsåldern, 67 år eller mer, Gösta Olsson ordförande, Ture Vretling, Anna Nilsson kassör respektive sekreterare, är alla borta nu. Alla de övriga 132 medlemmar som var med och startade Karlstads Nya Pensionärsförening, är även dom borta. Det var dessa som bröt mark för vår förening. Det finns all anledning att ägna dessa personer och alla andra som genom åren idogt kämpat för föreningen en tacksamhetens tanke.

I alla tider har det behövts penningmedel för att bedriva en föreningsverksamhet. Medel som konstant har varit svårt att få fram.
Som startkapital fick Karlstads nya pensionärsförening 15 kronor från distriktet i Göteborg. Antalet medlemmar vid starten 70 pensionärer som betalade en årsavgift på 1,25 kronor. Föreningen hade en inkomst detta år på 190,25 kronor, av detta kapital åtgick 52 kronor till sånghäften, tydligen var detta en prioriterad utgift. Föreningen ställdes inför andra problem än dem vi har i dag. Ur mötesprotokoll 1947 kan vi läsa att styrelsen vädjar till medlemmar att efter råd och läglighet ta med sig socker och kaffe samt bröd och kaffekuponger.

Verksamheten fram till nutid

När man når pensionsåldern ställs man mer eller mindre inför nya problem. Man kommer kanske lite vid sidan av tillvaron. Svårigheter som man inte hade en tanke på under den aktiva tiden och som man nu måste lösa på något sätt. Det är här som PRO föreningarna kommer in i bilden. Och nu som förr kommer de att spela en stor roll i samhället. Att fortsätta ett aktivt liv efter pensioneringen är viktigt för alla. Det kan ske som medlem i pensionsföreningen och där delta i utbudet av aktiviteter och även i styrelsearbetet.
Bland intressefrågorna är då som nu pensionen(1944 var den inte mycket att jubla över) i dag är skattefrågan högaktuell, bostäder, ekonomi, sjukvård, kommunikationer och konsumentfrågor är alltid aktuella frågor. Utöver intressefrågor har föreningen vitt skilda aktiviteter som bowling, canasta, litteraturcirkel, Karlstads historia, Vinprovningar, kafe o lunchträffar dessutom en mötesverksamhet där vi utöver det sedvanliga medlemsmötet även bjuder på föreläsningar, musik samt lotterier.
Efter några års minskning av medlemsantalet i början av 2000 talet har vi nu med gemensamma krafter lyckats öka medlemsantalet och närmar oss kanske 500 medlemmar år 2020.