Förening Handels Värmland

Här kan du berätta om föreningens verksamhet & historia.

stenbron

LITE HISTORIK OM VÅR FÖRENING

Den 30 Januari 1990 samlades 38 mötesdeltagare på Handelsavdelningeens kontor i Karlstad för att bilda en Handels Pensionärsklubb.

Vid nästa möte den 25 februari, beslutade man att söka medlemsskap i PRO. Medlemsavgiften fastställdes till 80 kr/år. För den, som genom annan förening, redan var medlem i PRO fastställdes avguften till 17 kr.

Första åren var alla möten och sammanträden förlagda till Handelsavdelningens kontor som låg på Älvgatan.

Lite större arrangemang såsom julfester hölls i PRO-gården. Sillsexa, som start efter sommaruppehållet, anordnades i Kolloniföreningens klubbstuga på Kroppkärr, där vi fortfarande hållert till.

PRO Norrstrands lokaler vid Norrstrandsgatan 71 hyrdes första gången till julfesten 1995 och har därefter varit den naturliga platsen för våra medlemssmöten.

Styrelsen har sedan start varit välkomna på Handels kontor, där vi får tillgång till både material och maskiner, och inte minst kaffeautomaten.

Vi träffas sista fredagen i varje månad. Vi har gäster, vi dricker kaffe och till det en jättegod smörgås. Vi har ett populär lotteri, och framförallt umgås och trivs vi.

Eftersom vi inte har egna lokaler är vi lite begränsade när det gäller enggemang.

Vi samarbetar med Norrstrands förening när det gäller resor.

Annan verksamhet hänvisas till Seniorernas Hus.

Numera så avslutar vi vårsäsongen med att vara i Mariebergsskogen, där vi har allehanda aktiviteter, tipspromenad och korvgrillning..

Uppstarten på hösten är som tidigare nämnts Sillsexan på Kroppkärr.

Höstsäsongen avslutar vi med julfest, som också är en höjdpunkt. Vi äter julgröt och skinksmörgås och får besök av barnen från Norrstrands Förskola, klädda som tomtar ocj lucior i en lång rad, och underhåller oss med julsånger. Vi har ett stort lotteri - och delar ut julklappar.

Du som tycker detta låter trevligt, gör gärna ett besök hos oss på ett möte.

Du kan även kontakta mej: Mona Eriksson orförande på tel: 070 694 63 55