Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Distrikt Värmland

Resa Olso 1-2 december 2023

Säffle PRO besöker Oslo

En vacker tidig morgon helt klädd i vinterskrud
Kung Bore kröp inpå oss och svalkade vår hud
Då var det tryggt att känna att värme fanns att få
I form av goda vänner som får en bra att må
På färd mot västergranne där äventyren finns
vi vet att denna resa i många år vi minns
och visst bjöd landet nära på mången sevärdhet
så Norge vi dig sänder en famn med kärlighet

En något bister fredag morgon iklädde sig undertecknad sina varmaste kläder och vandrade upp till Ladugårdsparken där Simons varma buss tog emot mig. Efter att på olika ställen i vår vitklädda kommun ha plockat upp glada PRO-are och efter att ha passerat metropoler som Årjäng, Töcksfors och Örje, så anlände vi till vårt första stopp. I Askim hade fika beställts och det vi möttes av i Indre Östfolds café överträffade alla våra förväntningar. En mycket trevlig personal med Kine i spetsen bjöd oss en mycket smakfull lefse med tillhörande god dryck. Ett ställe väl värt att komma åter till. Efter det var det dags att äntra bussen och åka mot vårt mål, som var Oslo. Det första vi gjorde där var att inta lunch. Eftersom det hade gått nästan två timmar från senaste matintag, så tyckte vi det var dags – nu när vi ändå hade vanan inne. Peppes Pizza på Stortingsgata var platsen, som bjöd upp till pizzafest. Detta visade sig vara ett ställe, som många av oss gärna återvänder till.
Därefter var det dags för incheckning på Petter Stordalens hotell Savoy. Bussguidning var därefter beställd och vår guide Melissa mötte upp. Hon berättade initierat och intressant om såväl historiska som mer nutida händelser. Förutom en tur på byn, så åkte vi upp till Holmenkollen, där nästan samtliga gjorde ett provhopp – dock bara på asfaltplan ovanför backen. Tack vare det strålande vädret, så fick vi därifrån också uppleva den fantastiska panoramavyn över Oslo och Oslofjorden. Såklart hälsade vi också på Bikkja i Bakken – hunden som för 50 år sedan smet in i backen i pausen mellan hoppningarna och gjorde stor succé hos publiken – dock inte hos arrangören. På grund av det kalla vädret så såg vi sedan Vigelandsparken och Monolitten på avstånd, innan turen var kommen till besöket på det ett år gamla Nasjonalmuseet. Ett något kort besök i detta storslagna museum betydde nog ändå att många kommer att återvända dit.
Efter det var det dags för uppklädning och avfärd till vår resas huvudmål, Konserthuset. Där fick vi njuta av Oslosymfonikerna under ledning av den dynamiske finske dirigenten Klaus Mäkelä, när de framförde stycken av Mendelssohn och Berlioz.
Efter detta var det dags för en middag, som blev i en tappning något annorlunda än tänkt.
Följande dag bjöd på en god frukost innan färden gick mot Operan. Vi fick se detta fyramiljardersbygge från insidan med hjälp av de fascinerande guiderna Johanna och Roald. Imponerande salar med höjbara golv och flyttbara väggar i tillägg till vackra marmorgolv, väggar och balkonger i specialbehandlad ek och med Nordens största ljuskrona med en diameter på 7 meter och vägande 8,5 ton. Vi fick också se en mängd kläder, där de som hörde till de pågående Nötteknekkeren och Orfeus i Underverdenen hängde framme.
Maten efter detta intogs på Barcode Street Food, som visade sig vara ett ställe med enkla möbler men med delikata rätter från olika delar av världen. Munchmuseet blev vårt sista planlagda besök. Skriet och Madonna ville förstås alla se och detta plus en hel del andra sevärdheter i det 13 våningar höga museet gjorde även denna visit till ett trevligt minne. Våra slutliga stapplande steg tog vi på den populära julmarknaden på Karl Johan, där några smultringer såklart inhandlades. Hemresan gick som vanligt galant i Simons bekväma buss. Eftersom de flesta hade en önskan om att åka tillbaka för att sätta sig till rätta i Operans vackra salong, så gäller det nu att studera det kommande utbudet där.