Samorganisation Uppsala

Konferens 2 mars 2016

Ordförandekonferens 2 mars 2016

Puch Magnus Olsson

Minnesanteckningar från vår ordförandekonferens den 2 mars 2016.
Vi började om brukligt med kaffe och smörgås. Jag prickade av de närvarande. Närvarande föreningar var, 15 st av 21st. Närvarande styrelsemedlemmar var 8 av 12.
Efter kaffet sjöng och spelade Lutsångaren Puch Magnus Olsson vackra visor av Dan Andersson och Evert Taube. Det var mycket uppskattat av publiken.
Sören informerade om kommande möten. Han rapporterade även om nomineringar till UPS styrelse.
ULs presschef Sture Jonsson informerade om: tillgänglighet på bussarna, ny bussflotta, nytt linjenät för stadstrafiken i Uppsala. Samt frågan om gratis resor för pensionärer dagtid då bussarna går med få resenärer.
Sture meddelade att UL numera är en del av Landstinget.
 Tillgänglighet: det finns utfällbara avstigningsramper på vissa bussar, man har byggt upp trottoaren för att undvika att rampen skall luta. Vissa bussar är utrustade med lyftanordningar. UL ansvarar för hållplatsen, dock ej markrenhållningen. Sören anmärkte på att de släta vita plattorna vid hållplatsen blir mycket hala vintertid.
 Sture meddelade att UL arbetar med att ta fram en handbok avseende bussars utrustning, tillgänglighet.
 Nya bussar 2017. Kollektiv trafik nämnden har beslutat att förorda El-Hybrid bussar. Mjuka linjen blir kvar. De gula långfärdsbussar som trafikerar Storvreta, Lövstalöt och Bälinge har bälte på alla platser, AIR kondition. Drivmedlet är Biogas alt. Biodisel. Regiontrafiken har högre komfort. Dubbeldeckare. Frågan om spårvagnar ställdes. Sture meddelade att en kalkyl med två linjer som kör en 8 formig linje med en längd på 2 mil beräknas kosta 8-11 miljarder kronor. Då har man inte räknat på vad en spårvagnsdepå kommer att kosta. Ett annat alternativ till spårvagn är längre ledbussar, 24 m.
 Nytt linjenät klart till augusti 2017. Vad har man gjort? Under 2015 har man haft medborgardialoger, 2 500 invånare deltog. Nu har UL över 2 200 skriftliga synpunkter att behandla.
 Hållplatsavstånd. I dag är avståndet mellan hållplatserna ca 400 m. (19 km/tim) Bättre 600 m hållplatsavstånd (25 km/tim) påstigning vid flera dörrar.
 Några gratisresor på bussar dagtid för pensionärer är inte aktuellt.
 Sture Jonsson fick en present av Samorganisationen, Agneta överlämnade ett handmålat glas.
Nedskrivet av Rolf Wallner