Samorganisation Uppsala

Personer framför träd

PRO Samorganisationen Minnesanteckningar från ordförandekonferensen
2013-10-30.

UPS ordförande Percy Westerlund ryckte med kort varsel in eftersom Ebba Busch Thor fått förhinder, familjeskäl. Kommunens äldreomsorg var temat för denna konferens och Percy tog upp ett stort antal frågor av intresse för pensionärsföreningarna/organisationerna. Inom färdtjänsten eftersträvas enhetlighet och funderingar finns på att föra över denna verksamhet från kommunen till landstinget med en beställningscentral. Utredning pågår.

UPS bevakar och påverkar kommunen avseende äldreomsorgsfrågorna: olika typer av vårdboenden, hemtjänsten, fritt val inom äldreomsorgen och upphandling av äldreomsorg som är ett kapitel för sig, där inte minst kvalitetsaspekten måste tydligöras bättre.

Diskussion pågår om uppdelning av Kommunfastigheter i tre bolag, nämligen skola/förskola, idrott och allmänna lokaler och industrifastigheter.

Percy informerade också om processen ”Lokal överenskommelse mellan kommunen och föreningslivet” den s.k. ”Löken”. Diskussionerna mellan kommunen och föreningslivet har pågått under några år och nu är det dags att underteckna överenskommelsen detta sker den 25 november i Uppsala Konsert och Kongress, UKK.

Naz Ahmed Shaikh tackade Percy för informativ medverkan och överlämnade en blomma.