Samorganisation Uppsala

Konferens 13 mars 2013

Personer framför träd

Vid ordförandekonferensen medverkade Percy Westerlund ordförande i UPS, Uppsala Pensionärsföreningars Samarbetsråd. Percy informerade om UPS huvudsakliga uppgift är att aktivt driva pensionärernas intressefrågor i bl. a det Kommunala Pensionärs Rådet, KPR. Ett glädjande besked är att KPR från årsskiftet ligger direkt under Kommunstyrelsen och inte som tidigare under Äldrenämnden.
Percy informerade också om UPS organisatoriska uppbyggnad, vilka som ingår i UPS styrelse och vilka pensionärsföreningar som finns representerade i styrelsen.
SÄV-grupperna (SÄV Samverkan Äldres Vård) ska finnas vid alla äldreboenden oavsett om det är kommunen eller privata utförare som driver äldreboendena. UPS håller på att organisera om SÄV-grupperna för att försöka få in närliggande pensionärsföreningar att medverka i grupperna.
Percy uppmanade närvarande föreningar att ”ta med sig frågan hem”. UPS årsmöte den 20 mars berördes också bl.a. en motion rörande nomineringar av UPS ledamöter till KPR. Konstaterades att det är alla pensionärsföreningar i Uppsala kommun som är medlemmar i UPS, för närvarande 62 st.

Avslutningsvis informerade Naz Ahmed Shaikh att Samorganisationen i slutet av april ska flytta till nya lokaler hos Uppsala föreningsråds lokaler med adress Kungsängsgatan 74, samt att även PRO-distriktet kommer att flytta till nya lokaler på Börjegatan 9.

Text: Sören Gozzi.