Förening Storvreta

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Aktivitetsdag med kolbullar

2019-08-19 Kolbullar – en slags tjock pannkaka med tärnat, rimmat eller rökt fläsk - en gammal nordisk maträtt som skapas direkt i en stekpanna över öppen eld av bl.a. kolare och skogshuggare som levde under primitiva former långt från civilisationens bekvämligheter.

Det var denna rätt som tillagades och serverades till oss i föreningen som deltog på vår Aktivitetsdag vid Tipp-Toppen den 16 aug.

”Vi som har alla moderniteter för tillagning av mat på armbågslängd” - men det var det som var den stora tjusningen med just tillagningen av kollbullar över en grillbädd. Smaken var god och kolbullar med fläsk gav stort energi tillskott samt mättade säkert den tidens hårt arbetande människor.

Vi förbrukade sedan vårt tillförda ”överskott av energi” med att avsluta dagen med att ”kasta stövel och spela yatzy”.

Tack Rune & övriga medhjälpare som bidrog till denna trevliga dag.

Kjell gräddar kolbullar, Rune kollar att allt går rätt till.

En matglad Nisse Ö

Stövelkastning