Förening Värmdö

Snart dags för pensionärssläpp hoppas vi!

Vi längtar efter att få träffas och ha kul tillsammans. Kanske en resa

Det ska finnas ett liv efter 70.

Debattartikel i NVP och Mitt i Värmdö. Juni 2020

År 2020 är ett tufft år för landets äldre. Alla som är över 70 år har under lång tid uppmanats till social distansering och det faktum att coronaviruset tog sig in i äldreomsorgen är ett misslyckande för hela samhället. Situationen i äldreomsorgen, nu och framåt, måste ges politiskt fokus, anser PRO föreningarna i Värmdö och uppmanar kommunen besinna detta i sitt budgetarbete.

I nyhetsflödet ser vi att det finns en betydande ”överdödlighet” i flera av landets äldreboenden. Även Värmdö är drabbat med bäring på covidsmitta. Hur många och varför är dolt i dunkel. Det trots snabbt beslut om besöksförbud, vilket är allvarligt. PRO som huvudsakligen företräder personer i riskgruppen är naturligtvis oroade. De som skulle skyddas mest har istället blivit de mest utsatta. Den resursbrist som präglar omsorgen om våra äldre har tillåtits ske alltför länge. Budgetprognoserna för omsorgen talar sitt tydliga språk. Nu, men även efter coronakrisen, måste äldreomsorgen prioriteras högre på den politiska dagordningen. PRO vill uppmana de lokala politikerna att ta tillvara all den kunskap och det engagemang som finns i det kommunala pensionärsrådet (KPR). Den är viktig i arbetet med att skapa en god äldreomsorg. Nu finns chansen. Inom kort statar budgetarbetet för 2021 i Värmdö. I det kan ni säkra välfärden för äldre genom att stoppa nedskärningar och anvisa nödvändiga resurser.

Personalen inom hemtjänst och på äldreboenden gör ett fantastiskt jobb, men de ska ha rätt förutsättningar att kunna utföra sitt arbete. Både arbetsmiljö och arbetsvillkor behöver förbättras. Idag är var fjärde som jobbar inom kommunal äldrevård tillfälligt anställd. Inom den privata sektorn är andelen visstidsanställda ännu högre. Detta leder till brist på kontinuitet och äldre som har hemtjänst träffar i genomsnitt sexton olika personal under en tvåveckorsperiod. Det är inte acceptabelt.

Att arbeta med äldre är inget enkelt jobb. Personalen ska förhindra såväl undernäring som trycksår och vårdrelaterade infektioner. En lägsta yrkeskvalifikation ska vara undersköterska som anpassas efter de äldres behov. Politiken måste satsa på att öka andelen utbildad personal inom äldreomsorgen. För att garantera landets äldre en god levnadsnivå, vill PRO också att det införs en särskild äldreomsorgslag.

PRO Gustavsberg-Ingarö och PRO Värmdö