Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Värmdö

Skrivelser

Från Pensionärsföreningarna i Värmdö kommun till KPR

Till 2021-11-16
Kommunstyrelsen och
Vård- och omsorgsnämnden

Angående information om ändrade förhållanden gällande lokaler för kommunens pensionärs/senior- och anhörigföreningar.

Bakgrund

Vid ett extra sammanträde med pensionärsrådet den 29 oktober 2021 fick vi ta del av den rapport PWC redovisat daterad i april 2021. Genomlysningen av föreningsbidrag i Värmdö kommun har genomförts på uppdrag av kommundirektören och redovisats i kommunstyrelsen i april 2021.

Det är positivt att VON kallar till möte angående denna fråga, men det är anmärkningsvärt att det sker ”akut” först nu på senhösten, då rapporten behandlats i kommunstyrelsen redan i april. Delar av rapporten berör förhållanden som har stor betydelse för kommunens pensionärs/senior- och anhörigföreningar. Vid sammanträdet den 29 oktober fick vi information som gjorde oss bestörta då det kunde uppfattas som att kommunen avser försämra föreningarnas förutsättningar att bedriva verksamhet. På uppmaning från pensionärsrådets ordförande Anna Lipinska ombads vi att komma med konstruktiva förslag på hur kommunens stöd i framtiden skulle kunna utformas.

Synpunkter

Inledningsvis vill vi säga att det förvånar oss att PWC inte kontaktat oss, pensionärs­/senior­fören­ingar och anhörigföreningen, för kontroll av fakta och inhämtande av våra synpunkter. Rapporten framställer det som att berörda föreningar generellt förväntar sig kostnadsfria lokaler tillhandahållna av kommunen. Vi vill bestämt påstå att så inte är fallet. Våra föreningar betalar enligt kommunens taxa då vi hyr in oss i bokningsbara lokaler för studiecirklar och andra aktivi­tet­er. Bokar vi andra lokaler i bostadsrättsföreningar, församlingar m.m. betalar vi enligt deras taxa. Däremot stämmer det som framgår i rapporten att de större föreningarna PRO Gustavs­berg/Ingarö, PRO Värmdö och SPF Seniorerna har och har haft tillgång till kostnadsfria kansli/­­föreningslokaler för eget bruk utöver det som nämns ovan. Påpekas kan dock att SPF under hela pandemin (sedan februari- 2020) inte haft tillgång till kanslilokalerna i Gustavsgården.

Det förvånar oss att rapporten inte belyser tillgången till lokaler för föreningslivets behov i ett bredare perspektiv. Utifrån rapporten kan man få uppfattningen att pensionärsföreningarna m.fl. är de enda föreningarna som kommunen tillhandahållit kostnadsfria eller subventionerade lokaler. Dessutom menar PWC att pensionärsföreningar m.fl. ska betala marknadsmässig hyra. Det är märkligt att inte andra kostnadsfria och subventionerade lokaler nämns i rapporten trots att det finns ett antal sådana inom kultur- och fritidsnämndens ansvarsområde. Som exempel kan nämnas kanslilokaler, egna omklädningsrum m.m. som idrottsföreningar kan hyra till subven­tionerad hyra motsvarande 30 procent av kostnadshyran. Härutöver tillhandhåller kommunen lokaler i form av t.ex. hembygdsmuseer till hembygdsföreningarna helt kostnadsfritt. Detta faktum nämns inte alls i rapporten. Vi känner till att det gällande detta finns noggranna skriftliga avtal om vem som ska stå för vilka insatser kring byggnader och markområden.

Tidigare förslag till pensionärsrådet och VON

Vi har ett flertal gånger i pensionärsrådet framfört önskemål om ett seniorcenter i centrala Gustavsberg för öppen seniorverksamhet samt möjlighet för våra föreningar att hyra lokaler för större och mindre aktiviteter i egen regi. I samband med pandemin har detta behov tydliggjorts än mer då möjligheten att använda lokaler i Gustavsgården begränsats.

SPF har i skrivelse till kommunen föreslagit de lokaler i Gula Byggningen som den tidigare konsthallen hade sin verksamhet. Lokalen skulle mycket väl kunna utvecklas till ett seniorcenter. Utöver detta har SPF förväntat sig en kostnadsfri ersättningslokal istället för den som kommunen tidigare tillhandahållit i Gustavsgården. Även den skulle enligt förslaget kunna inrymmas i Gula Byggningen. Kommunen har inte svarat på SPF skrivelse i avvaktan på den utredning som aktuali­serats av PWC:s rapport och förstår vi nu beslut i de kommunala nämnderna och styrelserna.

Vi har full förståelse för att det ska vara ordning och reda. Överenskommelser och avtal ska vara skriftliga och det ska vara rättvisa förhållanden mellan föreningar. Det är givetvis också viktigt att reglementen följs, det är vi medvetna om. Dock förvånar det oss att reglementen ändras utan att ansvar och budget flyttas från en nämnd till en annan. I den information vi hittills fått framgår det inte om det ärende vård- och omsorgsnämnden ska fatta beslut om i december 2021 innehåller något förslag om ändringar i budget och ansvar? Det framgår inte heller om ärendet gällande Gustavsgården kommer att tas upp i någon annan nämnd eller styrelse med ett korrekt beslutsunderlag men med samma intentioner? Dessa två frågeställningar gör oss mycket oroliga inför framtiden.

I detta sammanhang vill vi lyfta fram Vård- och omsorgsnämndens åtagande som det redovisas i dess reglemente, nämligen att följa Socialtjänstlagen. Vi vill här särskilt lyfta fram lagens 1 kap 1 § samt 3 kap 4 - 6 §§. I dessa understryks samarbetet med föreningsliv och civilsamhälle men också de äldres rätt till delaktighet och inflytande. I reglementets 17-19 §§ under rubriken ”Sam­verk­an med det civila samhället och medborgarinflytande” behandlas detta också.

Tankar och förslag

Här kommer våra tankar och förslag på hur kommunen även fortsättningsvis kan stödja den viktiga verksamhet som våra föreningar bedriver. Vi vill poängtera att vi ser oss som en viktig del i arbetet med att motverka ofrivillig ensamhet och isolering genom att bedriva verksamhet som stimulerar till social samvaro, gemenskap och aktiviteter. Det är vår bestämda uppfattning att den verksamhet vi bedriver i föreningsregi är ett välbehövligt komplement till det ansvar kommunen har för vård- och omsorg. Dessutom samverkar vi gärna med kommunen i olika sammanhang för att våra seniora medborgare ska uppnå ett så gott liv som möjligt. Men för att det ska fungera krävs ett fortsatt stöd från kommunen. Både vad gäller ekonomi och lokaler.

Reglementen

För vår del spelar det inte någon roll vilken nämnd som får i uppdrag att ansvara för stöd till pensionärs/­senior- och anhörigföreningarnas behov av bidrag och lokaler, men det ska naturligtvis tydligt framgå av reglementet för den/de nämnd/er som får ansvar för den uppgiften. För att säkerställa ansvaret föreslår vi därför att ansvarig nämnds reglemente kompletteras med en text om ett ansvar för öppna mötesplatser för seniorer och lokaler där pensionärs/seniorföreningar kan hyra lokaler för sin föreningsverksamhet samt att föreningsstödet ses över i paritet med ovanstående förslag.

Om en annan nämnd än VON ska ha ansvar för detta kan dess reglemente eventuellt behöva tillföras det som idag står i VON:s reglemente angående socialtjänstlag och ”Sam­verk­an med det civila samhället och medborgar­inflytande”

Föreningarnas egna lokaler

Alt 1. Kostnadsfria kansli/föreningslokaler i nuvarande nivå. Avtal/överenskommelser tecknas mellan respektive förening och kommunen. Ansvaret tydliggörs i reglemente.

Alt 2. Höjt bidrag per medlem och subventionerad hyra. Det förutsätter att budgeten för nuvarande lokaler delvis omfördelas till bidrag. Det skulle kunna tas fram riktlinjer i paritet med vad som gäller för idrottsföreningar. Varje förening skulle få ta ställning till hur omfattande lokaler de vill hyra för eget bruk. Det kan också uppmuntra till samarbete mellan föreningar. Avtal/överenskommelser tecknas mellan respektive förening och kommunen. Ansvaret tydliggörs i reglemente.

Detta förutsätter dock att kommunen även fortsättningsvis står för förstahandskontraktet i de lokaler som ägs av VBAB. Gäller lokalerna på Mariaplan och Kullsvedsvägen som dispon­eras av PRO föreningarna och anhörigföreningen samt att SPF m.fl. ges samma möjlighet i lokaler som kommunen äger eller hyr i första hand.

Alt 3. Höjt bidrag per medlem. Det förutsätter att hela budgeten för föreningslokalerna omfördelas till bidrag så att föreningarna ska ha möjlighet att betala full hyra för de lokaler de vill hyra för eget bruk. Det kan också uppmuntra till samarbete mellan föreningar. Ansvaret tydliggörs i reglemente.

Avslutningsvis vill vi framhålla att eventuella uppsägningar av hyreskontrakt behöver ske i samråd med berörda föreningar innan den formella uppsägningen sker.

Värmdö 2021-11-16

Samtliga ledamöter och ersättare i VON:s pensionärsråd

Monica Ungerholm, Monica Fransson, Barbro Rohdin
SPF Seniorerna pensionärsförening

Tore Axelsson, Bo Hertz
PRO Värmdö

Erland Bridell, Maja Myrup
PRO Gustavsberg- Ingarö

Ingegärd Rosenqvist, Maj-Lis Blezell
Djurö Stavsnäs pensionärsförening

Anne-Marie Wahlberg Andersson, Christel Dubec
Värmdö anhörigförening


Bilaga 1 Utdrag ur Socialtjänstlagen och VON:s reglemente

Bilaga 1.

Utdrag ur socialtjänstlagen.

1 Kap

Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas
- ekonomiska och sociala trygghet,
- jämlikhet i levnadsvillkor,
- aktiva deltagande i samhällslivet.

Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.
……

3 kap

4 § Socialnämnden skall i den uppsökande verksamheten upplysa om socialtjänsten och erbjuda grupper och enskilda sin hjälp.
När det är lämpligt skall nämnden härvid samverka med andra samhällsorgan och med organisationer och andra föreningar.

5 § Socialnämndens insatser för den enskilde ska utformas och genomföras tillsammans med honom eller henne och vid behov i samverkan med andra samhällsorgan och med organisationer och andra föreningar. Lag (2012:776).

6 § Socialnämnden bör genom hemtjänst, dagverksamheter eller annan liknande social tjänst underlätta för den enskilde att bo hemma och att ha kontakt med andra.

Utdrag ur VON:s reglemente 17-19 §§

Samverkan med det civila samhället och medborgarinflytande

17 § Samverkan bör ske med föreningar, organisationer eller andra sammanslutningar när dessa är särskilt berörda. Kommunstyrelsen/nämnden beslutar om formerna för samverkan. Den lokala överenskommelsen bör utgöra grunden för samverkan när det är möjligt.

18 § Kommunstyrelsen/nämnden ansvarar för att bidra med frågor om sin verksamhet till Värmdös medborgarpanel och kan genom denna inhämta medborgarnas synpunkter i ett tidigt skede av beslutsprocessen. Kommunstyrelsen har även det övergripande och samordnande ansvaret för medborgarpanelen.

19 § Kommunstyrelsen/nämnden ansvarar för att ta initiativ till olika former av medborgardialog mellan politiker och medborgare, näringsliv eller andra intressenter.