Förening Värmdö

November 24 - 50 årsfest

PRO Värmdö firar 50 år

Middag på Grisslinge Värdshus

Många medlemmar i föreningen samlades på restaurangen och åt en trerätters middag. Många tal hölls.

Flera bilder finns under fliken "Om föreningen" - Historik

Gunnel BerglundLarsson

En dikt dagen till ära hade Gunnel Berggren Larsson hade skrivit en dikt.

Hyllningsdikt till 50-åringen
Ute är mörkt och kallt, härinne brinner ljusen
Gästernas glada skratt skapar stämning till tusen
Alla dina 50 år så fort de har svunnit
och trots allt du uppnått har ingen svaghet i dig funnits.

Allt har du utfört väl roat och behagat
lockat till studier med resmål som skäl
samhällsproblemen du jagat.

Nu fortsätter jobbet och många dig stöttar
entusiasterna kommer när andra blir trötta.
År läggs till år och man kan bara undra.
Hur kommer världen och vårt Värmdö se ut
den dag du fyller hundra.
Gunnel BL

Gunnel hade också bläddrat i gamla protokoll och berättade för oss lite kuriosa om PRO Värmdö för 50 år sedan.
________________________________
PRO Värmdö 50 år

Det började den 26 november 1966 men det finns inget protokoll från den dagen. Tallgläntan nämns i nästa protokoll förmodligen namnet på någons hus. Så var det i Värmdö på -60talet

Styrelsen bildades 3 januari 1967 Thure Andersson ordf. vice ordf. Märta Söderström, kassör Helmer Lennman, sekr Oskar Pettersson ledamot Gottfrid Tunner. 10 medlemmar Med kaffe. Styrelsemötena i hemmen,93 medlemmar redan första året.

Värmdö PRO den 1000-ende förening i Sverige, fick en klubba och startbidrag 1000kr.

Röda Korset skänkte 500 kr som överlämnades vid ett kyrkkaffe. Kyrkoherde Ahlberg överlämnade gåvan ”Vi bugade oss djupt då kyrkoherden överlämnade gåvan”

Ekonomin är god står det i protokollet.1000:- på banken och 943 i kassan.

Nu är det inte meningen att vi ska gnida och snåla och få så mycket som möjligt på kistbotten men det är tryggt att ha ordnad ekonomi säger ordförande.

Första samkvämet tog man expertmedverkan för att lära sig hur mötena skulle vara. Viktigt med underhållning, samhällsinformation och allra bäst var film. Kaffet viktigt som alla skulle betala efter bästa förmåga. Lotterier rekommenderades

Varannan månad. På det första månadsmötet visades Värmlänningarna i färg.

Vilket hörbart uppskattades enligt protokollet. Studieledare var en första fråga men den fick bordläggas gång på gång.

Bygdegården tog 50 kr i hyra /månad. Resornas benämndes Lustresor och var av endagstyp. När 2/3 av medlemmarna anmälde sig till resa skulle föreningen tillskjuta 2/3 av resekostnaderna om ekonomin tillät.

Information om fri fotvård för pensionärer kunde erhållas om man anmälde sig till socialkontoret. Lättare gymnastikpass kunde erhållas genom ABF.

Musik detta första möte gavs av Larsson Tunner och Eriksson från Småris. Gröten från Domus kom sedan 1968 - Utfärd till Kastellet fanns inbokat.

På årsmötet -68 kom 78 pers och drack kaffe med gräddtårta. 1969 var bostadsfrågan för äldre en fråga som dryftades vid flera tillfällen.

För att hålla ekonomin nere så hade man ibland knytkalas där man också ordnade sin egen läskedryck efter styrka och smak som det står.

Djupdals orkester spelade ofta men -1971 dyker det upp ett nytt namn Lars

Emilsson. Man reste till Skokloster för 34 kr/person och då ingick lunch och Kaffe.

Man chockhöjer kaffet vid månadsmötena till 2kr och hade planer på att fira 5-års-jubileum -men ”Hongkong” kom emellan

Gratis taxi till månadsmötena för de som bodde avsides. Ruth Vestergren Lillsved ordnade gymnastik för pensionärerna.

Tårtorna till mötena skulle skänkas av de kvinnliga medlemmarna

Enkel Bingo lånad av Bygdegården

Teaterresor till både Stockholm och Åbo ordnades. En resa i Vallonernas spår sköts upp gång på gång till förmån för Birka Princess till Åland men blev slutligen av. Landskapsresa till Småland med förstudier planerades och då dyker namn som Wilhelm Wanhainen och Tord Östlund upp som ledare.

Paketauktioner var mycket populära och blev ett bra tillskott till kassan

Dans till dragspel vid månadsmötena och allsång var vanligt. Vår egen Jularbo från Norrnäs gjorde våra möten glada skriver sekreteraren i protokollet. Var det svårt med ideer så sa man ”Vi ringer Oskarsson så dansar vi och spelar Bingo efteråt.

Min levnadshistoria var ett inslag under 1970-talet och blev uppskattat.

En känslig fråga var resorna som en del anmälde sig till men aldrig kom på några möten och drack kaffe och köpte lotter 50 kr- skulle dessa usla människor betala för att följa med till Nynäshamn. 70 personer anmälde sig till en resa till

Furuvik och dubbla bussar fick sättas in. Man deltog i Fastemarchen-1977. På 1980-talet kommer nya namn in i listorna. Styrelseledamöterna blir arvoderade. Man reser ut i Sverige precis som nu ja några tar sig till och med till Oslo men det var så tröttsamt ingenting att rekommendera säger en ledamot

Kommunen får plötsligt ont om pengar. Underskott för äldrevård på 2,6 milj och totalt 6 mil. Ordförandena avlöser varandra.