Förening Vallentuna

Hälsans stig

I Vallentuna har vi två stycken stigar i Hälsans tecken som varmt rekommenderas alla promenadsugna!

Hälsans stig Centrala Vallentuna

Den ena stigen startar vid Kvarnbadet, där en karta finns som visar sträckningen. Leden går sedan i en slinga längs Vallentunasjön upp mot kyrkan genom centrala Vallentuna och tillbaka till badet. Den har gott om bänkar och sittplatser och är ca 3 km lång. Man kan gå i vilken riktning som helst och börja vid första bästa skylt som visar riktning.

Den andra är ca 5 km lång och går en bit utanför centrala Vallentuna. Man kan börja vid Norrgårdens busshållplats passera skolan vid Hammarbacken, passera 4H-gården där en karta finns och sedan genom villaområden omväxlande med skogspartier och öppna fält. Hela vägen är asfalterad, så när som på en mycket kort sträcka som trots att den inte är asfalterad är farbar med både rullstol och rollator. Längs vägen finns bänkar utsatta som ger tillfälle till vila och en stund för att beundra vyerna. På flera ställen kan man avbryta vandringen och ganska lätt ta sig till en buss för att komma tillbaka till centrum. Det är alltså inte nödvändigt att gå hela sträckan på en gång, utan den kan tas etappvis. Skyltar på lyktstolparna visar vägen och talar också om när man gått en kilometer o s v.

Ta någon av bussarna 660, 667, 610, 524 från Vallentuna Centrum och stig av vid hållplats Norrgården, så ser du strax skyltarna och kan börja vandra medsols eller motsols. Ha en skön och omväxlande promenad!