Förening Upplands Väsby

Ordförande har ordet

Ordförande har ordet

Anders Blomqvist   Foto Peter Falk

Jag heter Anders Blomqvist och är sen årsmötet ny ordförande i PRO Upplands Väsby. Många känner mig redan, men det finns säkert en hel del av medlemmarna som inte vet vem jag är. Är uppväxt i Aspudden i södra Stockholm, 77 år gammal. Vi flyttade till Väsby 1975. Har bott i Bollstanäs i över 40 år, sen några år i lägenhet nere vid stationen. Även om vi har en ny ordförande och lite ändringar i styrelsen, så kommer det inte att innebära några omedelbara radikala förändringar i vår verksamhet. På sikt vet man inte vad som kommer att hända. Vi fortsätter att vara aktiva med vårt samarbete mot kommunen, tex i KPR.

Att vi har Karlsro och tillgång till trädgården är ett klart lyft för vår sommarverk-samhet. Trädgården gör det möjligt för oss att bredda utomhusaktiviteterna på tomten och starta många sommaraktiviteter. Under sommaren kan också några av aktiviteterna fortsätta om de kan utomhusanpassas. Seniorgymnastik och qi gong är populära. Typiska sommaraktiviteter är vidare grillkvällar och sommarkaféer, ofta kombinerade med mölkky- eller boulespel.

På det intressepolitiska området kommer föreningen att driva frågan om bättre in-formation om hemtjänstföretag och särskilda boenden så att faktabaserade val kan göras.
Aktiviteter kopplade till aktiviteter som initieras på riks- och distriktsnivå kan också bli aktuella. Föreningens ekonomi är god och någon höjning av medlemsavgiften för att stärka intäktssidan behövs inte. En höjning med 10 kr måste dock göras p.g.a. att avgiften till PRO-Riks ökar med detta belopp. Avgiften för 2024 blir 330 kr.

Anders Blomqvist