Förening Upplands Väsby

Rubinen-Väntjänsten

Rubinen är öppen

Måndag - torsdag kl 10.00 - 13.00

Fredag kl 11.00 - 13.00 (Stängt fredagar i juni - augusti samt röda dagar)

Iris m fl Foto Kerstin Mohlin

Rubinen/Väntjänsten

Rubinen ligger på Dragonvägen 88. Det säger inte så mycket men det är i den långa tvärkorridoren som gränsar till Väsby Centrum och den norra ingången. Rubinen är ett café för äldre där man betonar den sociala samvaron mer än servering och försäljning. Kaffe och smörgås kan köpas till självkostnadspris. Men man kan lika gärna bara sitta där och snacka en stund om man känner för det.

Det fina med Rubinen är just samvaron. Den är genuin, äkta. Vilka är då de som besöker Rubinen? ”Jo”, säger en besökare, ”innan man upptäckt Rubinen är man 70 år”. Med det menar hon att det kanske inte är det första stället man springer till när man blir pensionär. Eller när man blir ensam. Det kan ta några år. Har man väl upptäckt Rubinen så återkommer man gärna. Det betyder att besökarnas ålder ligger mellan 70 och 95 år. Det är ca 35 besökare varje vardag mellan kl 11.00 och 13.00. Många är stamgäster och är här varje dag året runt. Besökarna bor runt om i hela kommunen. Några går, kanske med rollator, andra tar sin elmoppe. ”Tyvärr har dom sommarstängt på fredagar”, säger många.

En gäst är en verklig stamgäst. Hon har varit här varje dag man har haft öppet sedan 2003. ”Har man inga anhöriga och är ensamstående är detta som ett andra hem”. En annan gäst säger” Rubinen betyder oerhört mycket för oss som är ensamma”. Många önskar att man hade öppet längre tid än två timmar. En tredje säger att ”fredagarna är bäst för då är det underhållning”.

Rubinen startade 2003 och i början var det mest kvinnor som gästade caféet. Idag är männen i majoritet.

Alla de som arbetar på Rubinen är frivilligarbetare. Det är 49 personer som delar på jobbet och var och en är där ca två dagar i månaden. Det är PROs, SPFs och Röda Korsets medlemmar som ställer upp med frivilligarbetare. Kommunen bidrar genom att bistå med gratis lokal.

Det är fantastiskt att det finns så många engagerade personer som frivilligt ställer upp för att driva detta!

Antalet platser är begränsat. När två eller tre elmoppar är på plats ryms ytterligare ca 20. Men då är det fullt. Så är det ofta på fredagarna för man har underhållning eller föredrag.

Text: Kerstin Mohlin Foto: Hans Mohlin