Förening Sundbyberg

Nationell friluftsdag 27 september

PRO’s nationella friluftsdag.

Genomfördes 27 sept på Sundbybergs IP i fint väder. Inleddes med en 3-kamp, där det gällde att kasta sandpåsar i rätt ruta på en liggande repstege och att skjuta bandybollar i en cykelkorg som mål. Därefter skulle man gissa rätt på mängd (cl),
vikt (gr) och längd (cm) på olika innehåll i 1,5 liters petflaskor. När det handlade om att kasta sandpåsar var Kenneth Almgren en överlägsen segrare. Att hantera bandyklubba och boll var Birgitta Rykling bäst på, tätt följd av Göran Nogård, Monica Eidenbäck och Annette Sundin. Att bedöma flaskornas innehåll var betydligt knepigare och varierade förslag och synpunkter gavs, men Monica hade bäst kläm på detta. Grattis till total vinsten, Monica Eidenbäck !
Därefter fikastund i solen med kaffe och hembakade bullar och kakor. Sen följde en tipspromenad runt IP, där Hasse Johansson som vanligt försett oss med knepiga frågor. Klokast här var Anders Bjerken, Lisa Valdemarsson och Margareta Lilja.
Att pröva på gåfotboll stod näst i tur. En liten plan på konstgräset var avdelat för detta. Enligt reglerna skall man bara gå på plan, ingen närkontakt eller höga bollar. Åtta herrar och fyra damer deltog och matchen slutade 0-0. Några herrar hade lite svårt för att gå, eftersom det satt mycket spring i benen. Vi skulle haft en domare, som blåst av vid närkamperna, som förekom. Några satsade så hårt att det resulterade i fall och för några lär matchen ha känts av i kroppen dagen efter.
Nationella friluftsdagen är en fin tradition som PRO firar över hela landet för fjärde året i rad. Och vi i Sundbyberg hade en fin eftermiddag.

Karin Öhrner