Förening Sundbyberg

Årsmöte 9 mars

Den 9 mars hade vi ett välbesökt årsmöte i Allaktivitetshuset. 48 medlemmar dök upp trots ett delvis svårbemästrat underlag efter ett kraftigt snöfall. Christina Fjällström ledde mötet med de sedvanliga årsmötespunkterna. Bland annat valdes en ny styrelse. Göran Nogård lämnade styrelsen och Ingalill Thornestedt valdes som ny ersättare. Protokollet från årsmötet kommer att finnas på hemsidan.

Årsmötet hade besök av Towe Bengtsson (V), ordförande i Äldrenämnden och Sundbyberg stad pensionärsråd (KPR). Towe inledde med att framhålla att hon ser den här sortens dialogtillfällen som mycket viktiga och vill gärna bli kontaktad av såväl enskilda som organisationer.

De ekonomiska förutsättningarna för Sundbyberg 2023 är mycket kärva. Prognosen för kommande år ser lite bättre ut. Men i år är besparingar ofrånkomliga. Den nya majoriteten (S, V, MP, och C) är överens om att välfärdsfrågorna är centrala. Bland de reformer man vill genomföra lyfter Towe fram införandet av ramtid i hemtjänsten, dvs ökad inflytande över hur beviljad tid kan användas.

Towe tar också upp beslutet i Äldrenämnden att avveckla Solskiftet. Detta är ett beslut som leder till många inlägg och kritiska frågor från medlemmarna. Solskiftet anses vara ett mycket uppskattat boende med en mycket fin utemiljö. Dessutom bryter det mot en tidigare beslutad inriktning om små enheter i alla stadsdelar. Towe håller med om att Solskiftet är mycket uppskattat. Men kommunen har ett stort överskott på platser totalt sett och Solskiftet skulle behöva en omfattande renovering.

Mötet avslutades med en nestor bland landets trubadurer, Pierre Ström. Han var med och startade Yrkestrubadurernas förening, YTF och var, tillsammans med bland annat Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk, med och startade Vispråmen Storken på 1960-talet. Idag fick vi höra sånger av Bellman, Taube och några egna alster.

Mötet avslutades med sedvanligt lotteri.

Leif Elofson

Årsmöte 9 mars. Foto: Inger Lindén