Förening Kärrtorp
Ingrid Larsson vann sygruppens lapptäcke.

Sygruppens ledare Eivor Svensson och glada vinnaren Ingrid Larsson.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Hälsa och lotteri

Hälsa var temat för aprils månadsmöte i Reflexen.

PRO Kärrtorp hade bjudit in distriktssköterskorna Carina Malmlöf och Malin Centerwall från Dalens vårdcentral för att berätta och svara på frågor om hälsovård för äldre.

Vi fick veta att det finns flera sätt för äldre att snabbt få kontakt med vårdcentralen. Man kan ringa direkt till en distriktssköterska eller, om man är över 75 år, till äldremottagningen kl 11-12 med allmänna hälsofrågor. Det kostar inget. Sköterskorna kan själva ta hand om mycket - exempelvis frågor om hjälpmedel, inkontinens och spolning av öron. För mer komplicerade frågor hänvisar de vidare.

Personer med kroniska sjukdomar ska få kallelse till läkarbesök en gång per år, men på grund av pandemin kan det släpa efter. I samband med läkarbesöken kan man få en läkemedelsgenomgång. Det är klokt att göra för att se till att de läkemedel man tar passar bra ihop. För patienter med enbart "enkla" problem, som till exempel högt blodtryck som ändå ligger bra, kan besöken gå till distriktssköterska vartannat år.

Alla över 65 år uppmanades att ta vaccination mot lunginflammation. Den ska sedan fyllas på vart femte år. Vaccinationen är kostnadsfri. Vaccination mot tbe, som också rekommenderades, måste man däremot betala 450 kronor för. Priset är detsamma oavsett vart man går.

Deltagare på mötet frågade bland annat om hembesök med hälsosamtal och efterlyste mer förebyggande insatser. Svaret blev en uppmaning att höra av sig till politiker i regionen för att föreslå förbättringar. Det märktes att sköterskorna själva gärna skulle vilja arbeta bredare, men att de uppdrag de har i dagens läge inte tillåter det. Det är ytterst politikerna som styr över vilka uppdrag vårdcentralerna har.

Informationen vi fick på mötet gällde personer som är listade på Dalens vårdcentral.

Ett förslag från mötet var att framöver ordna en träff med föredrag om vad normalt åldrande innebär hälsomässigt.

Utlottning av lapptäckte

Månadsmötet avslutades med utlottning av ett fint virkat lapptäcke från föreningens "stick- och fikagrupp". Leif Karlsson drog lotten, och den glada vinnaren blev Ingrid Larsson. Gruppens ledare Eivor Svensson överräckte vinsten.

Text: Jan Johansson