Förening Kärrtorp
Meny
Kommunpoliserna Alvaro Torres (till höger) och Jesper Claesson tillsammans med PRO Kärrtorps ordförande Sussie Hellsten.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Kommunpolisen gästade PRO

-Tveka inte att kontakta polisen om ni misstänker att något brottsligt är på gång, till exempel knarkförsäljning!

Det var budskapet när kommunpoliserna Alvaro Torres och Jesper Claesson gästade PRO Kärrtorps månadsmöte i Reflexen. Vi är välkomna att höra av oss även när vi bara misstänker något ”skumt” eller vill lämna tips. Polisen måste hela tiden prioritera, men samlar och har nytta av all information de får in.

Rätt kontakter: Ring 112 vid pågående brott. Ring 114 14 för tips eller för att få information om polisens arbete. Det går också att kontakta Alvaro Torres, som är kommunpolis inom stadsdelen Skarpnäck. Helst per mejl: alvaro.torres-farias@polisen.se (Telefonnumret är 073-806 25 47.)

Poliserna hade med sig färsk statistik över anmälda brott i vårt närområde. Den visar att det är bra att bo Kärrtorp, som har betydligt mindre problem än till exempel Bagarmossen och Skarpnäcksfältet. Skadegörelse, snatterier och stölder är de vanligaste brotten i Kärrtorp. Ett återkommande problem är skadegörelse på skolor. Flest brott görs överraskande nog vid åttatiden på morgonen och den mest utsatta platsen är tunnelbanan.

Kommunpolisen arbetar förebyggande, till exempel med trygghetsvandringar och samarbete med skola, socialtjänst, fastighetsägare. Kärrtorps Brottsförebyggande råd, där PRO ingår, är ett forum för samarbete med föreningslivet.

Vid mötet tog deltagare upp trafiksituationen i Kärrtorp med väldigt höga farter på Söderarmsvägen samt bedrägerier mot äldre som ett allt större problem. Enligt Alvaro Torres står skickliga brottslingar bakom många telefonbedrägerier. Samtalen kan komma från ett ”call center” utomlands, som anlitat och utbildat svensktalande personer. I samtalen kan man påstå sig komma från polisen, en bank eller ett telekom-bolag, och man riktar ofta in sig mot äldre.
-Polisen ringer aldrig upp någon för att få komma och hämta bankkort eller smycken! Och varken vi eller bankerna ringer för att be någon logga in med Bank-ID!
-Var misstänksam, och försäkra dig om att personer som ringer på telefon eller på dörren är de de utger sig för att vara!

Text: Jan Johansson