Förening Kärrtorp
Den lokala Skrammelorkestern, under ledning av Arne Remnert från PRO Kärrtorp.
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Skrammelorkestern livade upp första månadsmötet

Vår lokala Skrammelorkester var huvudnumret vid PRO Kärrtorps nystart av verksamheten, med månadsmöte på Reflexen den 21 februari.

Skrammelorkestern består av Inge Lind (trumpet), Martin Bergstrand (kontrabas), Lars-Otto Frick (mandolin), Lasse Holmqvist (dobroplåtgitarr), Arne Remnert (gitarr och gruppens ledare). De flesta trakterade även andra instrument och framträdde som sångare.

Det bjöds på många bekanta låtar, i gruppens egna spännande arrangemang. De inledde med En sockerbagare, men till toner av Some of these days (!), och avslutade med häftigt trumpetsolo i When the saints go marchin’ in. Att Hasse & Tages texter hör till gruppens favoriter märktes. Därifrån hämtades flera underfundiga, lagom samhällstillvända och fortfarande hållbara sånger. En annan stor artist och komiker, Povel Ramel, fick bidra med Underbart är kort.

Ett femtital PRO-are i Reflexens fina biosalong var nöjda med underhållningen.

PRO-lokalen öppnar

På mötet fick vi också veta att renoveringen av PRO-lokalen på Kärrtorpsvägen nu är klar. Ny toalett, målning och tapetsering ska göra lokalen snyggare och trevligare. De jobben har stadsdelsförvaltningen stått för. Dessutom har tre av våra medlemmar gjort en stor insats med bland annat städning och byte av möbler.

Det här betyder att cirklar och andra träffar i lokalen kan starta vecka 9, dvs från den 28 februari. Fasta tider:

• Måndagar kl 10: sittgympa
  • Måndagar kl 14: handarbete
  • Tisdagar kl 11-14: Öppet hus med fika
  • Tisdagar jämna veckor kl 14: Skrivarverkstad – berättelser från Kärrtorp
  • Onsdagar kl 10: Läsecirkel
  • Fredagar kl 14: Poesicirkel
    Läs mer om programmen här

Tisdagar kl 10:30-12:30 övar enstämmiga kören Björksångarna i Markuskyrkan, Björkhagen. Ansvarig: Liisa Hyvönen (tel 073-2014421). Det går bra att dyka upp där utan anmälan. Avgift: 200 kr.

Christina Tillö berättade att hon leder dem som vill hänga med på lite längre vandringar (3-6 km) fem fredagar, med start den 11 mars. Vi går i lugn takt i terräng som kan vara lite kuperad, med paus för medhavd matsäck. Alltid start utanför PRO-lokalen kl 9:45.
Mer om vandringarna finns här, och kommer att dyka upp under "Kommande aktiviteter" på hemsidan.

Leif Karlsson kommer att hålla i ett antal konst- och kulturvandringar i stadsdelen. När de startar hänger på vädret. Likadant är det med det populära boulespelandet i Kärrtorpsparken.

Text: Jan Johansson