Förening Kärrtorp
Kategorier:
Publicerad:

Bänkar på väg, utegym dröjer

Vår förening ligger på för att få till stånd förbättringar för äldre i området. Nu har stadsdelen svarat på några önskemål.

Pensionärsgymmet i Kärrtorpsparken.
Att skapa ett utegym var ett medborgarförslag från Britt-Marie Löndqvist i vår styrelse, som fått grönt ljus från stadsdelsnämnden. Vi har undrat hur man jobbar för att förslaget ska bli verklighet.

Förvaltningens svar är att man planerar att se över större delar av Kärrtorpsparken i samband med att utegymmet anläggs för att få till en bra helhet i parken. En landskapsarkitekt är inkopplad och stadsdelen har ansökt om medel för projektet. Det kan påbörjas tidigast under 2022 och det är för tidigt att säga när själva utegymmet kan vara på plats.

Parkbänkar utmed parkvägen ner till Söderbysjön.
Nu i coronatider promenerar allt fler från Kärrtorp till Söderbysjön. PRO Kärrtorp har påpekat att det behövs fler parkbänkar utmed parkvägen så att äldre kan vila benen med jämna mellanrum.

Vi har fått svar att vägen ska kompletteras med två parkbänkar till. Fint!

Text: Jan Johansson