Förening Kärrtorp
Katt, relief vid Ystadsvägen.

Lena Lerviks katt på Ystadsvägen var en av ledtrådarna på vandringen.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Björkhagen mål för sista bildgåtevandringen

16 vinnare kan hämta en PRO-lott efter den sista vandringen på jakt efter svar på bildfrågor.

Fyra veckor i mars har PRO Kärrtorp bjudit in till promenader där det gällt att hitta svar på frågor med hjälp av ett tiotal bilder. Många har slutit upp, och nästan lika många har lämnat in alldeles rätta svar. För att undvika smittrisk har man fått gå enskilt eller tillsammans med en eller ett par vänner. Förutom motion hoppas vi att promenaderna har gett en smula huvudbry och några mer eller mindre nyttiga kunskaper om vår närmaste omgivning. Kanske har lottpriserna också gett några av vinnarna mer...?

Motiven i den sista vändan låg mellan PRO-lokalen och Björkhagens centrum. Vid entrén till ekobyn Understenshöjden skulle man lägga märke till den ovanliga hastighetsbegränsningen inne i området: 7 km/tim. Det gällde också att hitta skyltar som berättar att en dam i brons heter Britt och att det ikoniska höghuset vid Björkhagsplan kom till 1954. Med mera.

Björkhagsbrunnen, dansande par.

En fråga var kanske en slamkrypare. Bland Björkhagsbrunnens smidda figurer frågade vi vad slags musik ett par dansar till. Svaret vi tänkt oss var dragspelaren som står och spelar intill - men de som gissat på en musik- och dansstil har också fått rätt.
Här hittar du svar på veckans frågor Pdf, 3.6 MB, öppnas i nytt fönster.

Det här var alltså den sista vandringen av det här slaget. Nu hoppas vi förstås att vårväder och vaccinering ska göra nya ute-aktiviteter möjliga. Håll utkik efter information på föreningstavlor och här på vår hemsida!
På sidan om lokala aktiviteter finns också länkar om tidigare promenader och till ett häfte om konst och bebyggelse. De kan kanske ge inspiration till egna utflykter?

Text: Jan Johansson