Förening Bagarmossen

Lite smått o gott om vår förening

Folkpensionärsförening i Stockholm/Bagarmossen, numera PRO Bagarmossen, bildades 1962. Medlemsavgiften var 6 kronor, varav 2 kronor gick till föreningen och avgiften betalades kontant. Startbidraget till föreningen var 200 kronor och föreningen fick också söka bidrag från församlingen, Socialnämnden, Lions och ABF.

1966 höjdes årsavgiften med 1 krona och medlemsantalet var 75 personer. Kaffet på mötena kostade 1:50 kronor och då ingick bullar, sockerkaka och två sorters kakor.

Föreningen begärde tillstånd av Överståthållarämbetet för att kunna anordna lotteri.

1970 hade medlemsantalet ökat till 140 medlemmar.

1973 fick föreningen börja använda Hyresgästlokalen på Byälvsvägen 38 för hobbyverksamhet och där var en stor del av verksamheten förlagd under många år. Man köpte till och med en studsmatta, så att medlemmarna skulle kunna få röra på sig!

1974 hade medlemsantalet ökat till 285 personer.

1978 flyttade föreningen sin verksamhet till Fyren i Kärrtorp.

1991 flyttade vår verksamhet in i Bagarmossens Folkets Hus.

1992 delades vår förening i två, PRO Bagarmossen och PRO Kärrtorp. Vi flyttade till Bagarmossens Folkets Hus. Föreningen hade då 500 medlemmar och firade 30-årsjubiléum. Bagarmossens affärsidkare bjöd på förtäringen.

1997 startade boulen och vi spelar fortfarande på samma ställe.

2012 firade vi 50 år med stor fest.

2022 är det dags att fira 60 år!