Förening Älvsjö-Herrängen

Bridge

Kortspelet Bridge går ut på att samla så mycket poäng som möjligt och anledningen till att det är en tävlingssport medan andra kortspel inte är det är eftersom tur med korten inte har någonting med om man vinner att göra eller inte.

I Bridge samlar man poäng genom att vinna så kallade stick och ett stick är varje gång en motspelare spelat ett utav sina kort. Spelaren som spelat det högsta kortet under ett stick blir vinnaren.

Det krävs 4 spelare för att kunna spela Bridge och man spelar med en vanlig kortlek som har 52 kort så totalt kan varje par vinna 13 stick. Man börjar med en så kallad budgivning där spelarna konkurrerar om att försöka bjuda högst.

Därefter börjar spelet som går ut på att försöka få det spel som man budat för och lyckas man inte kan man istället spela försvar vilket innebär att man försöker få sina motspelare att misslyckas.

Vi spelar i Älvsjö Scoutgård, (ingång från gården), Herrängsvägen 3 Älvsjö

Tid:

Måndagar och onsdagar kl. 10.00, start den 10 januari 2024.
Nybörjare är välkomna

Ledare:

Hans Andersson, tel. 070-7305345
Ola Klasson, tel. 070-972 50 37

Avgift:

100 kronor för 10 gånger

Det finns plats för fler deltagare.