Samorganisation Norrtälje

Pro-dag 2016

.

PRO-dagen tisdag 16 augusti 2016
PRO Samorganisation Norrtälje genomförde, i samarbete med PRO Norrtälje, årets PRO-Dag i Sportcentrum Norrtälje.
Norrtelje Tidning har infört referat onsdag 17 augusti (sida 5 Nyheter).

Finalspel i PRO´s Kommunmästerskap i boule inledde dagen med spel i boulehallen. Sivert o Margaretha Wattman var tävlingsledare. PRO-föreningarna i Blidö, Edsbro, Frötuna-Rådmansö och Herräng tävlade – PRO Frötuna-Rådmansö segrade och erövrade första inteckningen i det av ABF Norrtälje skänkta vandringspriset.

Samorganisationens ordförande Alf Sandqvist hälsade välkommen. Han berörde därvid pensionärernas ekonomiska villkor, låga och orättvist beskattade pensioner, dåligt fungerande färdtjänst, otillräckligt med cykelvägar, bristen på billiga hyreslägenheter samt samhällskostnaden för de äldres stora antal fallolyckor.

Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk redogjorde för innehållet i kommunens ”Framtidskontrakt” – jobben viktiga för välfärden, skolans behov av resultatförbättring (Skolutvecklingskontrakt), bygga fler hyresrätter, medborgarnas trygghet (en betydande faktor är TioHundras permanentning). Frågor om kommundirektören samt chefstjänstemäns val att sluta anställningen.

Från Polisen informerade Carola Viklund bl. a om Seniorrådets roll, brott mot åldringar, dålig trafikmoral samt övergångsställens antal och placering.

För underhållningen svarade orkestern Durpiggarna, 8 man stark, med bl. a ”Gånglåt från Viksjö”.

Evenemangets centrala plats var BK Vargarnas caféstuga vid gångvägen söder Sportcentrum. Där fanns utställare, högtalaranläggning, tipspromenad, lotteri samt försäljning av fika och korv genom några av våra egna medlemmar.

Utställare och sponsorer var;
ABF Norrtälje, COOP FORUM, EkeröLinjen, ICA Kvantum Flygfyren, SILJA LINE och VIKING LINE

Tyvärr var det kallt och blåsigt så besöksantalet blev endast runt 100 personer.