Förening Kallhäll-Stäket

Vår historia

Personer framför träd

En resa från 1964 till 2014.

Vår historia

1942 var ett viktigt år för PRO Järfälla. Då träffades sju pensionärer på Café Aristo med Carl Ludvig Mineur som initiativtagare och de beslöt att bilda Folkpensionärernas förening. De sju utgjorde den första styrelsen och även den första medlemskadern. Redan nästa möte kom det tio nya medlemmar och därmed hade föreningen mer än fördubblats.

De beslöt att föreningen skulle heta Järfälla Pensionärsförening och de anslöt sig till riksorganisa-tionen RO som fanns i Malmö. De beslöt att medlemsavgiften skulle vara 25 öre per månad och månadsmöten skulle ske sista söndagen i månaden. De hade samma problem som vi har nu. Det var ont om lokaler så man träffades på kaféer i Barkarby och Jakobsberg.

De blev tidigt aktiva i RO och på den extra kongressen 1943 deltog den första ordförande Anna Hammardahl som ombud från Järfälla och hennes ersättare Selma Eriksson. De fick resekostnaden (till Stockholm) plus fem kronor per dag i traktamente. Jag tycker det var intressant att det var två kvinnor som fick förtroendet. På kongressen beslöts bl. a att även 60-åringar skulle få bli medlemmar.

Viktiga frågor då var, att man ville sänka pensionsåldern från 67 år till 65 år. Det skedde inte förrän 1 juli 1976. Man pratade mycket om att det var dyrtider och önskade sig kommunalt bostadstillägg.

För att skicka ombud till kongressen 1945 ansökte man om bidrag från Socialdemokratiska Arbetarekommunen och fick då 15 kronor med ett tillägg om att de skulle få ett fortsatt gott samarbete för framtiden.

I september 1945 beslöt man att sända 10 öre per medlem till RO för att bekosta en valfond. 1946 höjdes medlemsavgiften till 30 öre per månad.

1964 tyckte Joel Lindholm, pappa till vår medlem Elvy Sörkvist, att det var dags att bilda en förening i

Kallhäll-Stäket. Den 8 november 1964 träffades ett fyrtiotal pensionärer för att diskutera om de skulle bilda en egen förening i Kallhäll-Stäket. Det blev en hel del diskussioner, men till slut enades man om att bilda föreningen.

Vid starten fanns det 37 medlemmar och ett år senare hade det ökat till 73. Namnet var inget problem. Ett enigt möte beslutade att de skulle heta Kallhäll-Stäkets Pensionärsförening. Man beslutade också att ansöka om medlemskap i Pensionärernas Riksorganisation PRO. I januari 2014 var vi 601 medlemmar.

Den första styrelsen som valdes inom Kallhäll-Stäkets Pensionärsförening bestod av följande personer:

Ordförande                          Joel Lindholm

Kassör                                Edvin Wänglin

Sekreterare                          Ernst Lundström

Vice ordförande                   Carl Månsson

Vice sekreterare                   Pelle Wallin

Som ni ser idel äldre herrar.

Inom Kallhäll har det varit kontinuitet genom att många har bott kvar och stigit in i tidigare generations uppgifter. Ännu idag finns det många som har lång kontakt bakåt i släktleden. Exempel på det, är Elvy Sörkvist, dotter till Joel Lindholm. Hon var under många år sekreterare i föreningen och Sune Månsson, kassör i många år, son till Carl Månsson.

Medlemsavgiften för det första året var sex kronor. Föreningen fick 500 kronor från Järfälla kommun som startbidrag.1965 beslutade man att avsätta 300 kronor till en PRO-fana och den inköptes 1966 och invigdes av konsulent Säflund från PRO-distriktets styrelse. Fanan kostade 1 061 kronor och bekostades till största delen av insamlingar. Fanan finns fortfarande kvar men används inte så ofta.

Föreningen var väldigt aktiv från början och den förde fram förslag som gynnade medlemmarna. Bl. a. fick man pensionärsrabatt på hårvård. Herrarna fick betala fem kronor för hårklippning och damerna en rabatt på ca 25 kronor. Vid samma tid tog man ett beslut om att alla medlemmar skull säga DU till varandra i fortsättningen.

1974 hade man 244 medlemmar och fick 7 600 kronor i kommunalt föreningsbidrag.

Kerstin Eriksson