Samorganisation Huddinge

Om Huddinge Samorganisation

Varför, vad och vad får föreningarna ut av den?

Kvarnbergsplan

Foto: Maja Brand

Varför

• Att kunna framföra ett gemensamt budskap till kommunen. Det blir mera tryck och större kraft när alla Huddinges PRO-föreningar står bakom än om en ensam förening framför budskapet.
  • Samverkan för resor, cirklar m.m.
  • En ”instans” att gå till vid problem eller konflikter i en styrelse eller förening och man själv inte kan ta hand om det.

Vad

• Ta intiativ och driva pensionärernas intressefrågor
  • Verkar för att pensionärernas inflytande stärks i kommunen främst via Huddinge Pensionärsråd.
  • Anordna gemensamma aktiviteter som studier, resor, medlemsrekytering och medlemsvård.
  • Styrelsemöten ca 1 gång i månaden,. Dessutom ett höstmöte och ett årsmöte somör öppet för alla föreningar.
  • Mötena hålls på ABF i Huddinge eller i någon förenings lokaler.
  • Alla PRO föreningarna är (ska vara) representerade, normalt ordförande i resp. förening, men annan kan utses.
  • Dagordningen innefattar rapporter från:
    • HPR (Huddinge Pensionärsråd) och AU
    • Föreningarna
    • Distriktet
    • Resegruppen
    • Ekonomi och studier

Vad får föreningarna ut av SAM

• Information om vad som händer i kommunen när det gäller pensionärsfrågor.
  • Möjlighet att framföra förslag och åsikter till kommunen med lite större tryck än om föreningen gör det på ”egen hand”
  • Erfarenhetsutbyte med de övriga föreningarna
  • Möjlighet att ordna gemensamma aktiviteter och resor