Förening Ekerö

Vår historia

Ekerö PRO bildades 24 oktober 1965.

Förbundet representerades av ordförande för Stockholmsdistriktet W.Lundström. Han började sitt anförande med att berätta att enligt tillgänglig statistik fanns det c:a 600 pensionärer i kommunen och att det således fanns ett gott underlag för en livaktig förening.
Han berättade också att "De statliga myndigheterna sänder viktigare frågor som rör de äldre, till riksorganisationen på remiss för yttrande och synpunkter. Vi är idag (alltså 1965) c:a 1 miljon pensionärer,vilket innebär att man på oss i flera avseenden "
Mötet beslöt enhälligt att bilda en pensionärsförening
Till ordförande valdes George Ljungfeldt och till kassör valdes Gustaf Johansson. Till övriga ledamöter valdes Hildur Andfos,Sigfrid Karlsson och
Ivar Hellberg. Till suppleanter valdes Olga Agerup och Ruth Karlsson.
Årsavgiften fastställdes till 10 kr per år och medlem.
W. Lundström meddelade att föreningen får 100 kr i startbidrag
Vid detta först möte anmälde sig 22 pensionärer som medlemmar.
Sedan dess växte föreningen stadigt och var vid 25-årsjubiléet 1990 lite drygt 350 st medlemmar.
Nu har vi minskat lite och är 2023 c:a 230 st medlemmar.