Förening Åsunden

Kommunala rådet för äldrefrågor KRÄF

Personer framför träd
Rådet

I flikarna här intill kan du bl.a. läsa om hur det går till för att du skall få det seniorkort som berättigar alla som fyllt 70 år till gratis bussresor.

Det kommunala rådet för äldrefrågor består av politiker och tjänstemän från Ulricehamns kommun och representanter från de lokala pensionärsorganisationerna. Rådet diskuterar frågor som har betydelse för äldre personer i kommunen. Exempel på sådana frågor är Gällstadsgården (nya Ekero), fria bussresor för alla pensionärer från 65 år (ej 75 som det är idag), fria dobbar, utveckling av hemtjänsten, den höga avgift kommunen tar ut från den vårdtagare som måste bo på ett äldreboende, möjlighet att få låna läsplattor för att bidraga till att bryta den ensamhet/isolering som flera pensionärer känner idag (detta görs med stor framgång i Borås), anhörigstöd m.fl. viktiga pensionärsfrågor. Rådet består av 5 deltagare från pensionärsorganisationerna i vår kommun. Dessutom deltar biträdande kommunalråd och biträdande oppositionsråd samt en representant från sektor välfärd och en representant från sektor miljö‐ och samhällsbyggnad. Rådet träffas 4 gånger per år. Protokoll från genomförda möten finns för påseende på Ulricehamns kommun, Höjdgatan 3 i Ulricehamn. Du hittar också protokollen på Ulricehamns kommuns hemsida. Majken Engvall är vår förenings representant i detta råd. Kontakta gärna Majken om du har frågor och önskemål som har en koppling till oss äldre och som du vill att Majken/PRO Åsunden tar upp i detta forum.